Nuda per Satana

Nuda per Satana

Luigi Batzella maakte op goedkope wijze onder meer spaghetti westerns, nazisploitation en wat dies meer zij, maar hier slaat de Italiaanse cineast de spijker op zijn kop met een gothische horrorfilm gelardeerd met erotiek. Veel touw valt niet vast te knopen aan de film, doch dit gegeven deert niet. Wat geboden wordt is een meestentijds fascinerende droomachtige ervaring in plaats van een film. Als een film dien je Nuda per Satana dan ook niet te bekijken. Dit is iets dat je dient te ervaren. Laat je meeslepen door de, zeer geslaagde, gothische sfeer. Laat je opwinden door de pornografische inhoud. Wat je ook doet, sla niet aan het analyseren.

Nuda per Satana

Kort zal ik niettemin met de synopsis op de proppen komen: Een of andere gast denkt een auto ongeluk veroorzaakt te hebben en klopt bij een mysterieus kasteel aan voor hulp. Aldaar blijkt niets wat het lijkt, is aldus voor enige logica geen plaats en valt er enkel te griezelen en te geilen. Het feit dat de man prompt getuige is van een heidense orgie moge genoeg zeggen. Het kasteel houdt de bezoekers een 'negatieve' spiegel voor, om het maar zo te zeggen. De duistere kanten worden verkend, hetgeen als hilarische uitschieter een ontmoeting met een grote, zeer nep aandoende, spin betreft.

Nuda per Satana

Deze film bevat sfeer, heel veel sfeer. Het is eigenlijk de eerste keer dat ik Batzella op iets buitengewoons betrap; en ik ben hem er dankbaar voor. Al snel is namelijk duidelijk dat je de film namelijk dient te ondergaan in plaats van eenvoudigweg te bekijken. De film is een natte droom en een nachtmerrie ineen. Of, om Pinhead van Hellraiser te citeren: "Pain and pleasure, indivisible".

Nuda per Satana

De onversneden versie is mijns inziens degene die je moet zien. De harde porno hierin maakt de ervaring compleet. Het is namelijk niet zo dat dit enkel voor het erotiseren erin is gestopt. Nee, het is deel van een ervaring die hooguit geëvenaard wordt door Virgin among the living dead van Jess Franco.

Nuda per Satana

Indien je ook maar enigszins pretendeert verstand te hebben van Europese cultfilms, dan dien je deze film te hebben aanschouwd; al is het maar om het hartgrondig met me oneens te zijn wat betreft de waardering ervan. En dan nog garandeer ik je dat in elk geval  je piemel niet onberoerd blijft. Tja, soms kan je beter naar je kleine hoofd te luisteren, in plaats van je grote.

6 5 8 6 7

- Les avaleuses (horror / erotiek : 6.5)
- Die Liebesbriefe einer portugiesischen Nonne (horror / erotiek : 6.5)