Die Liebesbriefe einer portugiesischen Nonne

Nonnenkloosters; lesbische speeltuinen. En als je pech hebt zijn de religieuze intenties ook nog een vals. Zo ondervindt een zestienjarig meisje althans. Een geilaard van een priester weet de moeder van het bewuste meisje te overreden om haar dochter in het klooster op te nemen; dit omdat ze anders moreel gecorrumpeerd zou worden en onder de invloed van de duivel zou komen te staan. Hoe ironisch het lot, als blijkt dat het klooster gerund wordt door satanisten. Het meisje, dat buiten de kloostermuren vrij onschuldig bezig was, moet allerlei tortuur en perverse rituelen ondergaan. Dit allemaal tot heidens genoegen van de priester en de hoge priesteres. In een bijzonder ritueel verschijnt Satan zelf ten tonele, om het arme kind eens lekker van achteren te nemen. Omdat het meisje de klokkenluider dreigt uit te hangen, wordt ze tijdens een farçe van een rechtszaak schuldig bevonden aan hekserij en is de brandstapel haar lot. Ze had echter een brief aan God geschreven en deze is in de handen van de nobele prins van Portugal belandt. Zal hij op tijd zijn om het meisje te redden?

Een lekker stukje nunsploitation van legende Jesus Franco. Waar het evenwicht in andere films van de man dikwijls ver te zoeken is, moet opgemerkt worden dat hier de balans goed is. De prent is sfeervol, erotisch en bevat voldoende huivermomenten zonder te verzanden in een ordinaire horrorfilm. Voor de verandering kan de cinematografie van klasse worden beticht, terwijl de aankleding fraai is te noemen. Wat het visuele betreft heeft deze film dan ook weinig overeenkomsten met de matige bulk van Franco's werk. Niet dat ik daar vaak om maal, maar het valt hier op en komt de film zeker ten goede. Wat wel is zoals we gewend zijn, is de hoeveelheid seks en dan met name op het lesbische vlak. Dit is uitstekend, maar vooral het nummertje met de duivel is memorabel.

Susan Hemingway weet op innemende wijze de hoofdrol te spelen. Het is dat het hier exploitation betreft, anders had ik waarschijnlijk medelijden met haar gekregen. De hoge priesteres wordt al even goed neergezet door Ana Zanatti. Wat de vertolkingen betreft springt William Berger er echter het meeste uit. De cultacteur weet bijzonder te vermaken als de geile priester. Alleen al om Berger kan ik de film van harte aanbevelen, maar indien je enkel op zoek bent naar ontblote nonnen en bloed, dan zit je bij deze film ook goed.
Op naar de volgende Franco!

6 7 7 5 6.5

- Nuda per Satana (horror / erotiek : 7)