Friday the 13th

Een groepje tieners is aan het werk in Camp Crystal Lake. Hun taak is dit kamp gereed te krijgen voor de zomer. De lokale bevolking waarschuwt de jongeren echter, dat er in het verleden vreselijke dingen zijn gebeurd. De tieners zijn vervloekt als ze in het kamp zullen blijven. Niet veel later blijkt er inderdaad het nodige aan de hand te zijn, wanneer de tieners een voor een worden afgeslacht door een onbekende moordenaar. Dit houdt verband met het verdrinken van een jongetje (Jason Voorhees), een aantal jaren geleden, en waar de kampleiding op dat moment niets aan deed. Wie de slachter is, is onduidelijk. Is het de lokale dorpsgek, de politieman, de kampleider of toch iemand waarvan je het totaal niet verwacht?

Friday the 13th kan op twee manieren beoordeeld worden. De eerste is de film beoordelen op zijn verdiensten als een van de grondleggers van het slashergenre. Niet veel films in dat genre hebben zo'n grote naam opgebouwd. Deze film staat dan ook bekend als een klassieker in het horrorgenre. Bovendien zijn er weinig films die zoveel vervolgen hebben gekregen als Friday the 13th. De score staat inmiddels op twaalf, inclusief de in 2009 uitgekomen remake. De tweede manier om deze film te beoordelen is op zijn meer objectieve kwaliteiten. Of beter gezegd, gebrek daaraan. Nog los van het übersimpele verhaaltje, zijn zowel acteerwerk (met onder de acteurs een jonge Kevin Bacon) als effecten te dramatisch voor woorden. Ook de scènes waarin de tieners afgeslacht worden zijn weinig inventief en weinig bloederig, en worden nauwelijks in beeld gebracht. Van spanning is ook nooit sprake. Ik kan me althans niet voorstellen dat veel mensen bij deze film op het puntje van hun stoel zullen zitten. Nee, veel goeds is er over Friday the 13th niet te vertellen. Dat het een van de grondleggers van een genre is, is in ieder geval niet genoeg om deze horrorprent positief te beoordelen.

4 4 3 7 3.5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)