I Am Legend

De uitvinding van een medicijn tegen kanker heeft bijna geleid tot de uitroeing van de mensheid. Het medicijn is gemuteerd in een virus waardoor 90 procent van de bevolking direct is doodgegaan. De anderen zijn veranderd in bloeddorstige monsters. Slechts  een handjevol personen bleek immuun tegen het virus en probeer te overleven in een harde wereld, die langzaam maar zeker wordt teruggenomen door de natuur. Kolonel Robert Neville is zo'n persoon. Hij ziet het nog altijd als zijn taak om New York te redden van het virus en besteed zijn tijd aan het ontwikkelen van een serum. Uiteraard moet hij hiervoor ook testpersonen hebben, waardoor hij regelmatig de gevaarlijkere plekken van de stad moet opzoeken. In zijn eenzame leventje ontstaat een grote ommekeer wanneer Neville niet de enige overlevende blijkt te zijn. Helaas is deze ontdekking ook zijn ondergang.

I Am Legend pakt een principe dat niet bijster origineel is, maar weet hier een aantal leuke twisten aan te geven, hetgeen een bovengemiddeld vermakelijke film oplevert. De beelden van een leeg, plotsklaps verlaten en door de natuur overwoekert Manhattan zijn erg sfeervol en dragen bij aan het meebeleven van de gevoelens van desolaatheid die Will Smith in deze film voelt. Interessant aan I Am Legend is dat er eigenlijk maar een acteur is. Hoewel er wel een aantal bijrollen is, is het Will Smith die de film bijna geheel in zijn eentje draagt. En dat doet hij aldus niet onverdienstelijk. De enige andere 'hoofdrolspelers' zijn de door het virus gemuteerde monsters waartegen hij het moet opnemen. Deze doen denken aan een soort Gollum uit Lord of the Rings en zijn bij tijd en wijle ook behoorlijk scary! En toen was mijn inspiratie voor vandaag echt op. Edoch, wel een keertje kijken deze film! Op aanraden van Yahhrrrm voeg ik tenslotte deze comment nog toe: I Am Legend heeft goed gekeken naar The Last Man on Earth.

7 7 7 4 7

- From Dusk Till Dawn (actie / horror : 7.5)
- Blade II (actie / horror : 7)