Rec

Een team van een Spaanse jongerenzender maakt een documentaire over het werk van de brandweer. Samen met een ploeg gaan ze naar een appartementencomplex, waar een van de bewoonsters hysterisch gedrag vertoond. De dame in kwestie blijkt zeer agressief en valt de aanwezige brandweermannen en politie aan, waarbij ze zware wonden uitdeelt. Niet veel later vallen er in het complex ook andere gewonden, waarvan niet bekend is hoe dit is gebeurd. Als het gebouw plotseling met plastic wordt afgesloten en het leger de bewoners waarschuwt niet naar buiten te komen vanwege een gezondheidsrisico, weet men dat er stront aan de knikker is. Ondertussen blijft de cameraploeg stug alle gebeurtenissen filmen.

Dat het niet moeilijk is om een goede, originele horrorfilm te maken met een laag budget bewijst het Spaanse (Rec). Met de Amerikaanse Hollywood-horror is het de laatste jaren armoe troef. Wist Saw nog een beetje vernieuwing te brengen met zijn martelhorror, andere films zijn slechts goedkope kopieën, ripoffs en remakes van ouder werk. De echte horrorfan moet zijn neus dus op andere bronnen richten, hetgeen bijvoorbeeld ook blijkt uit de hoogwaardige Masters of Horror reeks. (Rec) scoort vooral door zijn goede spanningsopbouw. De film lijkt te beginnen als een documentaire, waar langzaam wat horror insluipt. Interviews brengen het tempo weer wat terug, terwijl de finale ronduit snel en bloederig is. Veel tijd voor uitleg is er niet, maar dat wordt geenszins gemist. Door het gebruik van een documentaire perspectief en derhalve camerawerk vanuit slechts een gezichtspunt word je als kijker dieper in het verhaal gezogen. Veel bloed vloeit er overigens niet eens, daarvoor moet je toch weer richting Hollywood. Als het een film echter lukt om de kijker schrik aan te jagen, wat in (Rec) zeker lukt, is dat ook niet nodig. Dit soort horror zou veel vaker gemaakt moeten worden. In Hollywood zouden ze er goed aan doen eens te komen proeven van de Europese kwaliteit. Deze film is in het genre een van de beste en meest originele die ik de laatste jaren heb mogen aanschouwen.

6 6 8 8 7

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)