House on Haunted Hill

Evelyn wil voor haar verjaardag een feestje houden en daarbij een soort spel spelen met de genodigden. Locatie van dit feest is een oud gekkenhuis waar vroeger bizarre experimenten werden uitgevoerd op de bewoners. Aangekomen bij het huis horen de feestgangers dat ze 1 miljoen dollar krijgen als ze de nacht door weten te brengen in het huis. Ze komen er echter snel achter dat er meer aan de hand is met het huis. Dit komt ten dele door Evelyn`s man die het feestje wil verpesten door de verkeerde mensen uitnodigingen te sturen, maar voornamelijk doordat het huis andere plannen heeft met de bezoekers.

Het huis komt al snel in een soort lockdown, waarna iedereen wil proberen te ontsnappen. Mensen gaan het huis doorlopen en komen allerlei enge dingen tegen en worden ook bijna of helemaal vermoord. De standaard ruzies in de groep zijn er natuurlijk ook en er ontstaan kleine groepjes, niet iedereen vertrouwt elkaar meer. Uiteindelijk gaat alles echt helemaal fout en moeten mensen vechten voor hun leven om het huis uit te kunnen komen. Dit lukt natuurlijk niet iedereen!

Het verhaal van deze film is natuurlijk verre van origineel, maar aan het begin is dit niet zo irritant, omdat de uitwerking redelijk is. De spanningsopbouw is aardig en er zitten ook aardige horror-stukjes in van enge experimenten uit het verleden. Het wordt allemaal alleen opeens superslecht als blijkt dat het huis echt leeft en er een soort zwarte massa door het huis gaat bewegen. Dit is gewoon zo slecht gedaan dat alle spanning uit het verhaal gaat. Grappig is het ook niet, daarvoor is het te serieus bedoeld. Het laatste half uur zit je dan ook naar een totale standaard thriller te kijken, die geen moment meer boeit. Als ze het einde niet zo bagger hadden gemaakt had deze film misschien nog een kleine voldoende kunnen scoren. Maar helaas, het mag niet zo zijn.

6 5 5 2 3

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)