Shura Yukihime (Princess Blade)

Japan, ergens in de toekomst. De wereld is niet heel veel anders dan de huidige. Grootste verandering is misschien wel dat Japan geen keizerrijk meer is, maar een monarchie. Yuki is een jonge vrouw, die lid is van een organisatie van samurai-huurmoordenaars, genaamd Takemikazuchi. Via een vreemdeling hoort ze dat ze de dochter is van de koningin en dat deze vermoord is door haar huidige leider. Ze neemt direct wraak, faalt hierin en haalt zich de woede op de hals van de rest van de samurai's. Tijdens haar vlucht zoekt ze onderdak bij een man die subversieve gedachten blijkt te hebben. Toch handelen ze niet samen, omdat ieder zijn eigen agenda heeft. Langzaam aan ontaat een liefde, maar hun vijanden hebben nog een appeltje met ze te schillen.

Holy fuck! Een ieder die dacht dat My Name is Modesty een saaie film was, moet zich maar eens aan Princess Blade wagen. Ongelooflijk, wat heb ik een moeite moeten doen om niet in slaap te vallen en dat nog wel met de vooruitspoelknop vrijwel altijd ingedrukt. Er is slechts een aantal momenten waarop de aandacht weer enigszins wordt teruggetrokken en dat is tijdens de actie. Deze is echter ook van inferieure kwaliteit. De zwaardgevechten zijn namelijk weinig boeiend te noemen. Het is duidelijk dat er door de acteurs nauwelijks met zwaarden kan worden omgegaan. De actie is langzaam en absoluut niet vernieuwend. Getuige de hoge kwaliteit van zwaardgevechten in andere hedendaagse films (Kill Bill, Star Wars, om maar wat te noemen) moet het toch niet heel moeilijk zijn om iets fatsoenlijks op het beeld te toveren. Princess Blade faalt hier dus hopeloos in en verveelt verder met een treurige liefdesrelatie van een man die een gewonde vrouw maaltijden loopt te voeren. Waarom dit soort films wordt opgenomen in een zogenaamde Hardcore Japan dvd-box ontgaat me volledig. Niet kijken dit gebeuren, tenzij schaapjes tellen echt niet meer werkt

5 3 1 2 2

- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Doomsday (actie / science fiction : 7.5)