The Prestige

Regisseur Christopher Nolan heb ik hoger zitten dan de gemiddelde regisseur. Zijn vakkundigheid is onmiskenbaar en zijn films weten over het algemeen iets meer diepgang en vindingrijkheid tentoon te spreiden dan hetgeen ik door de mangel genomen voor mijn kiezen krijg. In dat licht bezien, besloot ik goed op te letten bij The Prestige. Ik verwachtte met deze film over illusionisten namelijk dubbele bodems en verrassingen. Bovendien meldt tevens de voice-over van Christian Bale: "Are you watching closely?". Na het zien van de film moet ik helaas concluderen dat, indien je verrast wil worden, je beter niet al te goed kunt opletten bij deze speelfilm.

De titel van deze film verwijst naar de derde akte van een goocheltruc, waarin de verdwijning ongedaan wordt gemaakt. De titel is adequaat, daar deze feitelijk het concept van de film verraadt. Aan dit concept mankeer niets, mits je -hier in elk geval tot de derde akte- in het ongewisse blijft over het geheim van de truc. Daar ik echter volledig nuchter en met een verhoogde alertheid de prent bekeek, was mij reeds in een zeer vroegtijdig stadium duidelijk hoe de vork in de steel zou steken. Hierdoor kon de The Usual Suspects-achtige wijze van einde draaien aan de film me dus totaal niet verrassen. En dat zou juist de voornaamste kracht van de film moeten zijn. Ik moet overigens opmerken dat ik de laatste voice-over van Michael Caine hierdoor dan weer wél kon waarderen. Hierin wordt impliciet getwijfeld de intellectuele vermogens van de kijkers die overrompeld worden door het gebodene. Sarcasme is niet besteed aan sukkels, moeten de makers gedacht hebben. En zo is het maar net, gezien de overdreven lof voor deze productie.

Nochthans heb ik me aardig vermaakt met The Pestige. Hoewel mij dus nauwelijks verrassingen werden geboden en de fantasy-draai aan de plot mijns inziens nogal gemakzuchtig is, zit het verhaal verder aardig in elkaar en visueel oogt het allemaal uiterst verzorgd. Een beetje beter acteerwerk had de film zelfs alsnog naar een ietwat hoger plan kunnen tillen, doch met name Hugh Jackman betoont zich hier wederom een zeer beperkt acteur. Kortom, dit is een vermakelijk niemendalletje, dat -als je niet goed oplet- optisch de trekken heeft van een topper.

7 6 7 6 6

- Citizen Kane (drama : 8)
- Factotum (drama / humor : 7.5)