Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom

Voor de liefhebbers van een ingetogen subtiele film is dit werk van de Koreaanse Ki-duk Kim een absolute aanrader. Via de vier seizoenen wordt het leven van een monnik en zijn leerling in beeld gebracht. De leerling gaat nog wel eens in de fout en dat levert komische momenten op. Zoals wanneer het jongetje dieren gaat plagen. Eerst vangt hij een vis en bindt er met een touwtje een steentje omheen. Hij haalt hier zoveel plezier uit dat hij het trucje vervolgens herhaalt bij een kikker en een slang. Hij heeft niet door dat zijn leermeester alles gadeslaat en de volgende morgen moet hij dan ook boeten voor zijn daden. De monnik bindt in zijn slaap een steen op zijn rug en zegt hem alle dieren te gaan verlossen van hun steen. Pas wanneer hij dat gedaan heeft mag de steen van zijn rug af. Tevens meldt hij erbij: als er eentje dood is zul je die steen voor altijd dragen in je hart! De slang is dood en het jongetje barst in janken uit.

Geboorte-dood, geluk-verdriet, liefde-haat, blijdschap-woede etc., alle facetten die het leven zo complex maken worden op een ogenschijnlijk simpele manier in beeld gebracht. De film beeldt met een aantal seizoensgerelateerde thema's de cirkel van het leven perfect uit. Het wordt daardoor erg onduidelijk wat het levensverhaal van de monnik en wat het levensverhaal van de leerling is. Of is het beider levensverhaal? Naast dit interessante aspect biedt Spring, Summer, Fall, Winter and Spring ook nog eens fraai camerawerk van de adembenemende berglandschappen in Korea.Tezamen met de uiterst in harmonie met de beelden zijnde Oosterse muziek biedt deze prent echt een genot voor oog en oor!

8 6 8 8 8

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- The Wooden Camera (drama / speelfilm : 7.5)