Date Movie

Julia Jones is een moddervette chick die nog nooit een vriendje heeft gehad, laat staan heeft gezoend met een jongen. Toch is ze erg vrolijk en opgewekt, helemaal als ze een leuke jongen tegenkomt in het restaurant van haar vader waar ze werkt. Omdat ze inziet dat ze deze jongen niet zomaar kan scoren, gaat ze naar een liefdesdokter toe. Deze laat Julia een totale metamorfose ondergaan, waarna ze een normale slanke chick is. Vervolgens doet Julia mee aan een datingshow, waar ze een date me de leuke jongen, genaamd Grant, wint. Al gauw ontstaat er een gepassioneerde relatie tussen Julia en Grant. Problemen als het ontmoeten van elkaars ouders blijken mee te vallen en worden gemakkelijk opgelost. Maar dan komt opeens Andy in het beeld. Deze blonde stoot blijkt de ex van Grant te zijn en het is pas drie weken uit tussen de twee. Julia kan hier nog wel mee leven, maar Andy blijft stoken tussen het paar. Als de bruiloft op handen staat is het dan ook de vraag of Grant voor Julia of voor Andy zal kiezen.

Date Movie (de naam zegt het al) is gemaakt door de mannen die ook achter de Scary Movie serie zitten. Hier is het geen horror die wordt geparodieerd, maar (de naam zegt het opnieuw) de romantische komedie. Het als zodanig hierboven beschreven verhaal moet dan ook niet al te serieus worden genomen. Romcoms die mij op zijn gevallen en waarop een spoof wordt gemaakt zijn onder andere The Wedding PlannerBridget Jones' DiaryHitch, Meet the Fockers en Wedding Crashers. Hiernaast worden er ook nog grappen gemaakt over een willekeur aan andere recente films als Lord of the Rings, Star Wars, King Kong en Kill Bill. Zoals je wel had verwacht is er met Date Movie geen sprake van hoogstaande komedie. De parodiëringen zijn dan ook slechts in sommige gevallen echt geslaagd. Soms is er namelijk sprake van flauwheid die niet flauw genoeg is en hierdoor de plank volledig misslaat. Een goed voorbeeld in dit kader is misschien een kat die twee minuten lang scheten zit te laten op een toilet: haha, maar been there done that en nauwelijks grappig te noemen. Wel leuk is de openingsscène waarin de dikke Julia helemaal vrolijk op straat rond rent op zoek naar leuke mannen, maar waarbij iedereen haar volledig negeert. Ach, Date Movie is een slechte film, maar weet zo nu en dan best te vermaken. Als je een romcom met je vriendin wil kijken, kun je deze best pakken, want er zit weinig echt romantisch gegruwel in. De op IMDB toegewezen plaats 73 in de 100 slechtste films allertijden is in ieder geval behoorlijk overdreven. Eén van de redenen waarom deze film overigens redelijk genietbaar is, is de aanwezigheid van blonde bimbo en winnares van de Australische Popstars, Sophie Monk (zie foto's hiernaast).

5 3 5 2 5.5

- High Fidelity (humor / romantiek : 7)
- The 40 Year Old Virgin (humor / romantiek : 6.5)