King Kong

Wat is die Boobers een enorme butgast. Vrijwel alles wat ik bedacht had in deze recensie te gaan zetten heeft hij al vermeld. Wellicht volgt er daadoor wat overlap tussen beide recensies, maar dat moet je dan maar voor lief nemen.

Nadat Peter Jackson op magnifieke wijze de Lord of the Rings trilogie heeft verfilmd, besluit hij zich toe te gaan leggen op zijn jeugdliefde qua films: King Kong. Het succes van Lord of the Rings heeft hem en de studio natuurlijk geen windeieren gelegd en dat is af te zien aan deze verfilming. Er is behoorlijk met geld gesmeten om een film te maken die voor het oog puur genot is. Hoewel de special effects zo nu en dan behoorlijk plastic aandoen, ben ik over het algemeen zeer te spreken over de kwaliteit van het gebodene. Zeker door de overkill aan actie in het tweede deel van de film zul je je geen moment vervelen en continu overdonderd worden door beesten, landschappen of andere mooie beelden. Denk hierbij aan een mix tussen Lord of the Rings en Jurassic Park.

Dat King Kong grafisch een plaatje is moge duidelijk zijn, maar er is ook genoeg aan te merken op deze rolprent en dat zit hem dan met name in de veel te lange speelduur. Voordat het team op het eiland van de reuze-aap belandt wordt eerste het hoe en waarom van deze onderneming uit de doeken gedaan. Ook worden de persoonlijke relaties en motivaties van de hoofdpersonen bekeken. Dat dit als introductie op een film gebeurd kan ik begrijpen, maar hier een vol uur voor uit trekken is echt te veel van het goede. Ook als de actie eenmaal goed en wel van start is gegaan zitten er overbodige scènes in, zoals die waarin gevochten wordt tegen gigantische insecten. Op dat moment geloofde ik het geren, -gil- en -schiet allemaal wel een beetje en zat ik te wachten op de scène met het Empire State Building.

Helaas komt deze niet voor in King Kong. Hoewel de thuisbasis nog steeds New York is, is de setting van de finale verplaatst naar een virtueel gebouw. Dit vond ik toch wel erg jammer, daar het meest befaamde beeld van King Kong toch juist wel het Empire State Building is. Toch zit de eindscène sterk in elkaar en begin je als kijker al snel sympathie te krijgen voor de ontheemde aap.

Bij sommige films is vermaak het enige dat je wil hebben. King Kong is daar een treffend voorbeeld van. Met weinig verwachtingen ben ik de lange zit begonnen en ondanks enige kritiek werd ik op mijn wenken bediend. King Kong is een grafisch actie-spektakel dat zijn weerga niet kent. Een Oscar zal een film als deze nooit verdienen, maar dat is ook nergens voor nodig.

8 6 7 2 7

- Back to the Future (avontuur / familie-film : 8.5)
- Indiana Jones and the Last Crusade (avontuur / actie : 8.5)
- Raiders of the Lost Ark (avontuur / actie : 8)
- Back to the Future Part III (avontuur / familie-film : 7.5)
- Papillon (avontuur / drama : 7.5)

Hoe beoordeelt Boobema categorie avontuur eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie romantiek eigenlijk?
012345678910

King Kong
King Kong
King Kong
King Kong

King Kong

Het verhaal van King Kong kennen de meesten wel! Zelfs de nieuwe generatie zal het kennen na deze bombastische blockbuster. Maar er valt wel het een en ander op te merken over de film die nogal plastic aandoet en erg hollywooderig is. Het feit dat de film uit de handen van Peter Jackson komt, merk je gelijk als voet aan wal wordt gezet op Skull island waar de grote gorilla zich bevindt: je waant je in Mordor. Dit is niet iets negatiefs hoor, want het betekent dat je plat wordt gegooid met speciale effecten, sfeervolle settings en actievolle gebeurtenissen. Daar heb ik nooit problemen mee. Maar het houdt wel in dat de film zal inboeten in diepgang.

Jack Black speelt in deze film Carl Denham, de aan wal geraakte filmmaker die een laatste wanhoopszet waagt om zijn carriëre te redden, door de boot van de filmmaatschappij half te kapen en een zooitje acteurs mee te smokkelen. Hij heeft een kaart met de locatie van het nog onontdekte Skull island waar hij een avonturenfilm wil opnemen. Natuurlijk wordt zijn wanhoopsdaad achterhaald waarna de boot wordt teruggefloten. Op de terugweg stuiten ze (of eerder: stoten ze) echter alsnog op het ongure eiland waar ze kennismaken met de even ongure bewoners: Vreemde voodoo-achtige inboorlingen (cool gedaan!) die eens in de zoveel tijd menselijke offers brengt aan de grote primaat die rondzwerft op het eiland.

Zij vinden dat Naomi Watts, de blonde actrice, een goed offer is en ontvoeren haar door enorm onrealistisch poolstok te springen naar de boot. Jack Black en zijn metgezellen zijn net te laat om haar uit de klauwen van de aap te redden. Ze doen een reddingspoging door zich een weg te banjeren door het mysterieuze oerwoud waar zelfs de inboorlingen zich niet wagen. Hier komen ze tot de ontdekking dat er nog veel meer ongure beesten rondzwerven. In de tussentijd geniet Naomi Watts van een mooie zonsondergang samen met de aap. Het dringt tot haar door dat hij best wel een hunk is: gevoelig en romantisch, maar toch ook wel een beest! Maar de mensheid wil uiteindelijk alles overwinnen, dus het beest wordt gevangen genomen en naar New York vervoerd. Hier trekt het overvolle operazalen als (circus)attractie. Hij krijgt de naam King Kong. Maar alle kameraflitsen maakt het arme beest overstuur. Hij breekt los en gaat opzoek naar zijn blondje. Zij blijkt ook op zoek naar hem. Het leger wordt op hem afgestuurd waardoor hij in de skyscrapers klimt op zoek naar veiligheid. Tot slot de bekende eindscene waarin hij vliegtuigen als vliegen uit de lucht probeert te slaan maar uiteindelijk dood gaat en van het gebouw valt.

De effecten zijn over het algemeen geweldig in de film. Toch zijn sommige gebeurtenissen overdreven absurd en soms vrij plastic. Ze zijn dan eigenlijk best lachwekkend. Zo komt een horde dinosauriërs na een achtervolging als een lawine van de berg afrollen. Een andere lachwekkende scene is als een enorme t-rex naast het blondje in lianen heen en weer bungelt en steeds dichterbij komt om haar te happen. Hoe komen ze erbij? Ik vind het opzich niet erg: Zo`n film is niet bedoeld om realistisch te zijn, dus dan maar lekker over the top. Maar het haalt wel door het gelach wat spanning weg. Een minpuntje vond ik echter de wisseling tussen dag en nacht. Die klopt totaal niet. Na zonsondergang wordt het ineens weer lichter. Iets anders vreemds was het aantal slachtoffers in de film: Volgens mij gaan er 3 keer zoveel personen dood als dat er oorspronkelijk op pad gingen. En waarom moeten sommige rustige scenes dan weer zo overdreven studioachtig zijn? Ik bedoel: als je een echte boot huurt en shots op open water maakt, waarom moeten ze dan echter één scene ervan in een studio opnemen die erg nep uitziet? Alle foutjes ten spijt, vermaakt de film wel voldoende. Maar eigenlijk is daar dan ook wel weer alles mee gezegd!

7.5 5 6.5 1 5.5

- Life of Pi (avontuur / drama : 9)
- Papillon (avontuur / drama : 8)