Deacons for Defense

Marcus is altijd een jaknikker geweest. Op zich een verstandige keuze als zwarte in Bogalusa, Louisiana in 1965. In dit racistische stadje is de invloed van de Ku Klux Klan alomtegenwoordig. Elke kleurling die uit de pas loopt wordt op zijn minst afgetuigd. Verdedigen is zinloos, daar de politie naar de pijpen van de Klan danst. Er vindt dan ook een hoop onrecht plaats. Als er twee blanke activisten naar het zuiderlijke stadje afdalen om de lokale zwarten te bewegen op te komen voor hun burgerrechten (afschaffing segregatie en dergelijke), moet Marcus daar in eerste instantie niets van weten. Met zijn passieve houding hoopt hij als een schim van een man zijn leventje heelhuids uit te zingen. Er knapt echter iets in hem, wanneer zijn dochter tijdens een demonstratie door de politie in elkaar geslagen wordt. Marcus weet samen met de linkse blanken de zwarten te mobiliseren en zet een soort burgerwacht voor zwarten op (Deacons for Defense). Ook op het politieke vlak laat hij zich gelden. Een op de drie inwoners van Bogalusa is zwart, wat een zwarte boycot van blanke bedrijven uiterst effectief maakt. Dat de rednecks hier niet zo over te spreken zijn, laat zich raden. Plannen worden uitgewerkt om Marcus een kopje kleiner te maken. Problematisch voor de KKK is echter het feit dat de 'Deacons' machinegeweren en ander modern geschut hebben weten te versieren. President Johnson wenst in eerste instantie niet te intervenïeren in de gespannen situatie. Hierdoor hangt een klein burgeroorlogje in de lucht... Deze tv-film ziet er qua beelden niet al te best uit. Het acteerwerk is ook al niet veel soeps; vooral Jonathan Silverman kan beter ander emplooi gaan zoeken. De plot is het eerste half uur ongelooflijk clichématig. Dit wordt iets beter als de zwarten een burgermilitie gaan vormen, maar de film komt nooit echt van de grond. De afgezaagdheden die we kennen van talloze andere films over dit onderwerp zijn ook hier gemeengoed. Het is tamelijk jammer dat voor een dergelijke, uitgekauwde opzet is gekozen. Over de 'Deacons' was volgens mij namelijk nog geen film gemaakt. De film is daarenboven historisch ook nog eens incorrect: De organisatie Deacons for Defense (and Justice)  is in Jonesboro, Louisiana opgericht en niet in Bogalusa.

4 5 5 3 4

- Citizen Kane (drama : 8)
- Factotum (drama / humor : 7.5)