The Bourne Supremacy

Na alle problemen die Jason Bourne in The Bourne Identity heeft meegemaakt lijkt zijn leventje aardig op de rails te zitten. Helaas wordt hij geframed door een aantal gasten uit zijn verleden en moet hij opnieuw zijn wapens oppakken. Zoals Boobers al aangeeft is Jason de gezochtte in een bizar conflict tussen criminelen, de politie, zijn verleden en zichzelf. Hij wordt gezocht voor een dubbele moord die hij niet begaan heeft en gedurende de film is hij niet zo zeer uit op wraak, maar eerder op de achterliggende redenen van de verdenkingen tegen zijn persoon. The Bourne Supremacy kan worden getypeerd als een redelijk intelligente actie-thriller, met een een aardig verhaal en dito uitwerking. De montage van de film is supersnel, waardoor beelden elkaar snel opvolgen en de kijker nauwelijks rust wordt gegund. Dit is een zeer positief aspect, mede doordat er zo goed als niet van het hoofdverhaal wordt afgeweken en de kijker dus niet vermoeid wordt met allerlei overbodige zijpaden. Wat mij betreft mogen ze nog wel een derde film met Jason Bourne in de hoofdrol maken.

8 6 7 5 6.5

- Enemy of the State (thriller / actie : 7)
- Unknown (thriller / actie : 6.5)
- Safe House (thriller / actie : 6)
- The Rock (actie / thriller : 7.5)
- The Taking of Pelham 1 2 3 (actie / thriller : 6.5)

012345678910

012345678910

The Bourne Supremacy
The Bourne Supremacy
The Bourne Supremacy
The Bourne Supremacy

The Bourne Supremacy

Dit is de opvolger van The Bourne Identity, een film met ongeveer hetzelfde verhaal. Saai denk je wellicht, maar dat valt wel mee. Het is een goed gemonteerde actiefilm die vermakelijk is. Voor een avondje niet nadenken erg geschikt.

De film gaat over een special agent, Jason Bourne. Hij heeft last van geheugenverlies. Na de eerste film is hij inmiddels achter gekomen dat hij gruwelijke dingen in het verleden heeft gedaan en dat ie nu over heel de aarde gezocht wordt. Hij dacht veilig in india met zijn vriendin te zitten, maar helaas duikt hier ook een vervelend mannetje op die zijn chickert vermoordt. Nu besluit Jason Bourne de tactiek van de terroristen te gebruiken: Het slagveld van verre locaties te verplaatsen tot de deurmat van de inlichtingendiensten. Hij houdt het team die zijn achtervolging regelt onder schot en probeert vrijheid van achtervolging af te dwingen.

Dit laatste vind ik een erg cool iets aan de film: De rollen keren bijna om. Ik vind Matt Damon ook een hele goede rol spelen als Jason: Onder totale controle en met strak gezicht doet hij wat hij doen moet, altijd koelbloedig en rustig weglopend van het slagveld om geen argwaan te wekken. Het enige wat zijn karakter ietsje minder overtuigend maakt, is zijn lieve koppie. Nou niet precies wat je bij een special agent verwacht.

Als laatste een opmerking over het kamerawerk: Heel de film doet heel rauw en grauw aan! Dit vind ik cool gemaakt. Het lijkt vaak alsof de gevechts scenes expres enigszins amateuristisch gefilmd zijn. Dit draagt bij aan overtuigingskracht en rauwheid. Het kan echter soms ertoe leiden dat heelveel beelden elkaar afwisselen zodat het wat grillig wordt. Al bij al goed vermakelijk!

7 7 7 4 7

- Se7en (thriller / actie : 7.5)
- The Negotiator (actie / thriller : 7)