The Negotiator

Danny Roman werkt voor de politie van Chicago als onderhandelaar. Bij gijzelingen is hij degene die moet praten met de gijzelnemer om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk slachtoffers vallen. Zijn carriére loopt voorspoedig en ook in zijn privé-leven is alles koek en ei. Op een feestje ter gelegenheid van het bloedeloos laten eindigen van een gijzeling komt Roman`s collega Nathan met de mededeling dat een groep mannen van de politie meewerkt aan een grote fraude. Er zijn mensen van Interne Zaken bij betrokken, maar Nathan kan geen namen noemen. Een dag later wordt Nathan vermoord en alle verdenkingen leiden al snel naar Roman, die zowel een motief lijkt te hebben, als aangevonden is op de plaats delict. Roman gaat verhaal halen bij mensen van Interne Zaken, maar de situatie loopt helemaal uit de hand wanneer Roman als wanhoopsdaad de aanwezige mensen gijzelt. Hij heeft als eis dat hij alleen wil onderhandelen met Chris Sabian, een grote jongen in het vak. Beide mannen zijn meesters als het op onderhandelen aankomt en het is een erg moeilijke taak voor Chris om Roman de gijzeling te laten beëindigen. Bovendien begint Chris steeds meer door te krijgen dat Roman wel eens de onschuldige in dit verhaal kan zijn.

Voor een originele film hoef je bij The Negotiator niet aan te kloppen, want dat is het simpelweg niet. De regisseur probeert de kijker vaak op het verkeerde been te zetten, maar doet dit dermate weinig geraffineerd, dat je al snel door deze trucjes heenkijkt. Neemt niet weg dat deze film toch een behoorlijk degelijke actiefilm is, mede doordat er meer dan voldoende actie geboden wordt. Ook is Samuel Jackson in deze film goed op dreef en levert hij zowaar een van de beste acteer-prestaties uit zijn carrière af. Kevin Spacey doet gewoon zijn ding en is wat mij betreft altijd een fijne acteur om naar te kijken. The Negotiator is een film zoals ze die van mij wel meer mogen maken; gewoon een lekker ongecompliceerde actiefilm!

7 7 7 4 6.5

- The Rock (actie / thriller : 7.5)
- The Taking of Pelham 1 2 3 (actie / thriller : 6.5)
- Hostage (actie / thriller : 6.5)
- Quantum of Solace (actie / thriller : 6)
- Enemy of the State (thriller / actie : 7)

012345678910

012345678910

The Negotiator
The Negotiator
The Negotiator
The Negotiator
The Negotiator

The Negotiator

Deze film is cliché op veel gebieden, maar geheel onorgineel wil ik het ook niet noemen. Je krijgt als kijker een paar leuke weetjes te horen over het werk van een negotiator. Dat je nooit nee mag zeggen bijvoorbeeld. Of deze weetjes in het echt ook zo zijn, maakt niet zoveel uit. Het boeit in ieder geval. Het feit dat Samuel L Jackson vanuit het kantoor waar hij de mensen gijzelt een misdaad weet op te lossen met informatie van buiten het kantoor door mensen onder druk te zetten zowel onder de gegijzelden als in het politieteam op de grond, kon ik waarderen en zou ik ook niet als geheel onorgineel willen bestempelen. Het levert een paar stevige conversaties op! Dit gemixt met het geweld in de film levert simpelweg een lekkere knaller!

6.5 7 6.5 5 7

- Hostage (actie / thriller : 6)
- Se7en (thriller / actie : 7.5)