Safe House

Matt Weston werkt voor de CIA in Kaapstad, Zuid-Afrika. Hij begeleidt hier een zogenaamd safe house, een plek waar de Amerikanen in het geheim verdachten kunnen vasthouden. Er gebeurt eigenlijk nooit iets op deze locatie, totdat opeens crimineel en ex-CIA Tobin Frost wordt binnengebracht. Niet veel later stormt er een groep huurlingen binnen die de volledige beveiliging om weet te leggen. Weston vlucht weg met als doel Frost alsnog af te leveren bij zijn superieuren. Door zijn ervaring weet deze de jonge Weston echter makkelijk te bespelen. En ook de opdrachtgevers van de CIA blijken geen frisse spelletjes te spelen.

Ooit de serie 24 met Kiefer Sutherland gezien? Best leuk mijns inziens, maar vierentwintig keer drie kwartier was toch echt een beetje te veel van het goede. Nu is er echter een herkansing. Safe House heeft namelijk de speelduur van nog geen drie afleveringen van 24 en biedt vrijwel hetzelfde verhaal. Het enige minpunt is dat Safe House geen Elisha Cuthbert in de hoofdrol heeft.

Dat wordt op acteervlak echter ruimschoots goed gemaakt door de aanwezigheid van Denzel Washington en Ryan Reynolds die beiden prima rollen spelen en elkaar goed aan weten te vullen in de diversiteit van hun karakters. Ook in de bijrollen is er interessant acteerwerk te zien.

Het genoemde gebrek aan originaliteit wordt helaas gesteund door een verhaal dat in zijn kern eenvoudig is, maar door een ingewikkelde vertelstructuur nodeloos onbegrijpelijk wordt gemaakt. Dat is jammer, want Safe House biedt voldoende materie voor een lekkere actie-thriller. Die krijg je nu ook voorgeschoteld, maar het gevoel beklijft dat hier meer van had kunnen worden gemaakt. Nu moet deze prent het doen met het predikaat 'voldoende'.

5 7 6 4 6

- Enemy of the State (thriller / actie : 7)
- The Bourne Supremacy (thriller / actie : 6.5)