Bride of Re-Animator

De dokters West en Cain zijn al jaren bezig met onderzoek naar een middel waarmee ze dood weefsel weer tot leven kunnen brengen. Hun breakthrough komt als ze een soort primordial soup kunnen maken uit een hagedis. Het radioactief stralende goedje zorgt ervoor dat losse lichaamsdelen een eigen leven gaan leiden. Een paar losse vingers met een oog erop leveren zo een creatieve speling der natuur op. Een rechercheur is echter niet zo happy met het onderzoek van de dokters, omdat zijn vrouw tegenwoordig een zombie is na een vermoedelijke fout in hetzelfde ziekenhuis. Dokter West begint daarentegen juist steeds meer op te gaan in zijn werk en wil een dood lichaam, samengesteld uit verschillende lichaamsdelen tot leven wekken. Het enige wat nog ontbreekt is een hart, wat hij weet te verkrijgen van Cain's dode vrouw. De nieuwe creatie lijkt in eerste instantie een succes te zijn. De dokters zijn er immers in geslaagd een lijk tot leven te wekken. Deze is hier echter helemaal niet gelukkig mee en wil wraak op de ongelukkige West en Cain.

Horrorpulp met een slechts matige komische noot en een chronisch gebrek aan goede splatter. Alles aan deze film ademt een sfeer van slechtheid uit. Het acteerwerk van de dokters is zeer belabberd te noemen, maar vooral de rol van Cain's scharreltje Francesca (een overbodig romantisch subplotje) weet goed op de zenuwen te werken. Waarom er zo vaak wordt gepoogd van films in het horror-genre een serieuze film te maken is mij onduidelijk. Ook hier is namelijk weer pijnlijk duidelijk dat dat gewoonweg niet werkt. Wellicht dat de liefhebber deze film wel goed te verstouwen vindt. De gemiddelijke filmkijker raad ik echter aan deze dvd gewoon in de schappen te laten liggen.

4 4 5 3 4

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)