Memoirs of a Geisha

In Memoirs of a concha wordt het leven beschreven van een meisje dat verkocht wordt aan een Geisha-school. Het eerste wat mij opviel was het belabberde acteerwerk en de settings die opzich wel goed zijn, maar erg donker (simpele manier om slechtheid te verbergen). Daarnaast speelt het overgrote deel van de film zich af in één straatje in een stad. Toch is het juist de sfeer waar deze film het van moet hebben! Ik zal dit geen onvoldoende geven, want het is zorgvuldig verfilmd en gemonteerd. Kleurgebruik is mooi. En er wordt zo af en toe een interessante inblik gegeven in de Japanse cultuur van vóór WOII. Ook interessant om te zien hoe deze cultuur totaal verdwijnt als de oorlog voorbij is en de Yanks hun intrede doen.

Maar verder dan dit kom ik niet, als het gaat om positieve dingen opnoemen. Ik heb me namelijk mateloos zitten vervelen gedurende de film. Er gebeurt weinig en het verhaal is erg simpel te noemen. De Geisha-competities en -optredens zijn weinig spectaculair. Wat me ook tegen zat was het feit dat het zo'n film is waarbij elke positieve gebeurtenis gelijk afgestraft wordt door iets ergs. Het is een deprimerend plot. Dat kan heel mooi zijn in films, maar telkens inspelen op emoties wil niet zeggen dat je een diepgaande film krijgt. Soms had ik het idee dat ze de gebeurtenissen telkens erg emotieel maakten om slecht acteerwerk te verdoezelen. Uiteindelijk niet best. Het niet al te diepe eindcijfer is te danken aan de sfeer en de inkijk in de Japanse cultuur.

5.5 4 7 6 5

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)
- Babel (drama : 8)
- Sjunde inseglet, Det (The Seventh Seal) (drama / speelfilm : 8)
- The Perks of Being a Wallflower (drama / romantiek : 8)

012345678910

Memoirs of a Geisha
Memoirs of a Geisha
Memoirs of a Geisha

Memoirs of a Geisha

Deze film was absoluut een teleurstelling. Na het boek gelezen te hebben (wat ik overigens niet fantastisch vond: de hoofdpersoon begon me naarmate het verhaal vorderde erg te irriteren en het einde was gewoon gruwelijk) was ik toch wel benieuwd naar deze film. Op zich heel veel potentie voor mooie beelden, sfeer en op z'n minst interessante personages leek mij. Helaas, het verhaal is neergezet als oppervlakkig liefdesverhaal zonder enige diepgang of interessante personages en met een matige sfeer. Wat het boek nog leuk maakte voor mij, was het beeld wat je krijgt van het leven van een geisha, de rituelen en gebruiken, wat het nou precies inhoud, etc. Dat mistte ik helemaal in de film. Het einde is in het boek zoals al eerder gemeld ook gruwelijk dus daar was voor mij weinig meer aan te verpesten. Maar als je dan toch nieuwsgierig bent, kan je beter het boek lezen.

5 6 5 6 5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobiëlle:
- Mar Adentro (The Sea Inside) (drama : 8)
- Die Blechtrommel (drama : 8)
- Dear Wendy (drama : 8)
- The Woodsman (drama : 6)

Hoe beoordeelt Boobiëlle categorie drama eigenlijk?
012345678910

Memoirs of a Geisha

Maarliefst drie Oscars sleepte deze verfilming van het gelijknamige boek binnen. De kostuums waren zeker ok, maar voor de rest hebben we hier toch te doen met een heel matige film. Het verhaal gaat over een Japans meisje die samen met haar zus door hun vader verkocht wordt. Ze belandt in een Geisha huis, waar ze in eerste instantie wordt opgeleid tot Geisha (kort door de bocht, (een soort veredelde Japanse prostituée) . Na een aantal ontsnappingspogingen en door de jaloezie van de opper-Geisha van het huis verwordt ze tot slaaf van het huis. Toch biedt iemand (nee, ik vertel niet wie) haar een tweede kans en ze groeit uit tot de beste Geisha ooit. Vervolgens gebeuren er nog een aantal vervelende dingen, maar wees niet getreurd, alles komt op zijn pootjes terecht.

Buiten de mooie kostuums en het degelijke acteerwerk is er helaas niet veel goeds te melden over deze rolprent. Het verhaal gaat helemaal nergens diep op in, waardoor het onderwerp een stuk minder interessant naar voren als dat het kan zijn. Ook de beelden overtuigden niet. Als je een film over de Japanse geschiedenis maakt zorg dan ook voor een Japanse regisseur, die weet immers wel de juiste sfeer neer te zetten. Regisseur Marshall gaat hier volledig de mist mee in. Het heeft meer de sfeer van een Engels high society kostuumdrama. Tevens miste ik de mooie plaatjes , zoals je die vaak ziet in door Japanners geregisseerde films. Eigenlijk zat er nog best een vijf in, maar dan wordt je geconfronteerd met het walgelijke einde. Als mijn maag niet leeg was geweest ,dan had de inhoud na het zien ervan wel in de W.C. (als ik die had gehaald) gelegen. Jammer, over dit onderwerp was denk ik vast en zeker een heel boeiende film te maken, helas is meneer Marshall daar niet in geslaagd.

7 6 6 5.5 4.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (drama : 8)