The Texas Chainsaw Massacre

Het is weer eens zo ver. Geldbeluste mannetjes in Hollywood hebben besloten dat het makkelijk is om in te cashen op het succes van een oude klassieker. In dit geval hebben ze Tobe Hooper's horror-klassieker The Texas Chain Saw Massacre volledig om zeep weten te helpen met een totaal overbodige remake. Waar het origineel zeer sfeervol was door een korrelig beeld, onduidelijke gebeurtenissen en zieke hoofdpersonen hebben ze de Hollywood-saus hier dubbeldik overheen gegooid. Dat wil dus zeggen dat de hoofdpersonen zijn veranderd in cliché-mannetjes en -chicks (let vooral op de bouncing boobies van de dames) en dat de volledige sfeer weggehaald is door een overkill aan geliktheid. Alle subtiliteiten die het origineel bevatte, vooral in de kennismaking met de zieke butcher-familie, zijn overboord gegooid en vervangen door snelle achtervolgingen en clichématige conversaties. Soms moet er schande worden gesproken van films en in het geval van deze totaal overbodige en inspiratieloze remake lijkt me dat niet meer dan terecht. Loop er met een boog omheen en zet het origineel nog maar eens aan!

7 3 3 1 3

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)
- The Fly (horror / science fiction : 8)
- Evil Dead II (horror / humor : 8)
- Hellraiser (horror : 7.5)

012345678910

The Texas Chainsaw Massacre
The Texas Chainsaw Massacre
The Texas Chainsaw Massacre

The Texas Chainsaw Massacre

Remakes hebben natuurlijk altijd een handicap op een aantal vlakken. Voornamelijk op orginaliteit. Deze remake van het orgineel uit 1974 vind ik echter een redelijke remake! De sfeer en settings uit de orginele versie zijn goed overgenomen en hier en daar wat aangedikt. Het verhaal is uitgebreid met een aantal verhaallijnen. Dit vond ik eigenlijk niet echt nodig. Het grote nadeel van deze film in verhouding tot zijn voorganger, is dat de nadruk meer ligt op spannende achtervolgingen door horrortaferelen en minder op het psychische. De mentale gestoordheid komt dus minder aan het licht. De film kan niet op tegen zijn voorganger, maar krijgt wel een voldoende.

7 6 7 1 5.5

- The Texas Chainsaw Massacre (horror : 7.5)
- Army of Darkness (Evil Dead 3) (horror / humor : 7.5)