Mystery of the Nile

De Nijl, de langste rivier op aarde, ontspringt niet, zoals de meeste mensen denken, in het Victoriameer, maar in de Sakala Springs, vlakbij het Tanameer in Ethiopië. De IMAX-film Mystery of the Nile volgt documentairemaker en avonturier Pasquale Scaturro op een tocht over de gehele lengte van deze Afrikaanse rivier. Deze tocht onderneemt hij per raft en is nog nooit eerder met succes volbracht. Uiteraard gaat hij niet alleen, maar heeft hij een team van archeologen, fotografen en andere avonturiers bij zich. De lange reis -het team is 114 dagen onderweg- voert door Ethiopië, Soedan en Egypte. Onderweg komen ze niet alleen veel obstakels tegen als watervallen, bandieten, stroomversnellingen en stormen, maar maken ze ook kennis met stammen die langs het water leven en bekijken ze culturele hoogtepunten die langs de rivier staan. De tocht blijkt geen sinecure te zijn; meerdere keren denkt het team erover de missie op te geven, maar toch slagen ze erin als eerste mensen de volledige Nijl af te varen.

Een IMAX-film komt vanzelfsprekend enkel tot zijn recht wanneer deze bekeken wordt op een scherm dat geschikt is voor het afspelen van dergelijke films. In mijn geval heb ik deze film bekeken in het Omniversum in Den Haag. Waar ik hier eerder nogal eens matige films heb gezien, door onder andere slechte zitplaatsen en films die je simpelweg ook op Discovery Channel zou kunnen bekijken, heb ik met met Mystery of the Nile uitermate vermaakt. De zitplaatsen waren deze keer perfect en daarom werd ik helemaal het koepelvormige scherm ingezogen en heb ik drie kwartier lang het idee gehad zelf deze barre tocht te hebben gemaakt. De shots waarin je als kijker in helikoptervlucht over de Nijl vliegt zijn adembenemend en menig kijker bemerkte dat je een redelijk stevige maag moet hebben om de scherpe bochten vanuit de cockpit mee te kunnen beleven. Ook de scènes waarin de rafts in sneltreinvaart door de currents van de Nijl vliegen getuigen van een groot vakmanschap van de makers van deze film. Wanneer je besluit een keer een film in het Omniversum te gaan bekijken, kan ik Mystery of the Nile van harte aanbevelen.

8 6 7 6 7

- North America (documentaire : 7.5)
- Bowling for Columbine (documentaire : 7)