The Lord of the Rings: The Two Towers

In The Fellowship of the Ring zagen we hoe de fellowship al snel na hun vertrek uit elkaar viel. In dit deel volgen we de verschillende groepen van de fellowship dus apart. Als eerst zijn dat Frodo en Sam. Zij moeten te voet proberen de ring in Mordor te krijgen en deze daar te vernietigen. Frodo voelt steeds meer de lasten van de ring en krijgt het steeds moeilijker. Gelukkig krijgen Frodo en Sam hulp van het wezen Gollum. Deze weet dat hij de hobbits moet helpen, omdat de ring anders in handen van Sauron komt. Gollum zit in een tweestrijd met zijn goede kant, maar besluit dus te helpen. Als Frodo en Sam gevangen worden genomen door Faramir, de broer van Boromir verraden ze Gollum. Door dit verraad besluit Gollum de hobbits niet langer te helpen en wil hij ze richting gevaar drijven.

Aragorn, Legolas en Gimli kunnen Frodo en Sam niet meer helpen en besluiten op een reddingsmissie te gaan voor Merry en Pippin die ontvoerd zijn door Uruk-Hai van Saruman. Merry en Pippin blijken te zijn ontsnapt in de bossen en de Uruk-Hai zijn afgeslacht door ridders van het rijk Rohan. In de bossen komen de drie Gandalf weer tegen, die het gevecht met de Balrog uiteindelijk toch heeft weten te winnen. Hij verteld ze dat Merry en Pippin veilig zijn en tezamen gaan ze zo snel mogelijk naar het kasteel van Theoden, koning van Rohan. Theoden is zichzelf niet meer, hij is onder een vloek geplaatst door Saruman en weet niet meer wat te doen. Gandalf weet de vloek van Saruman echter te verslaan en Theoden wordt weer een goede koning voor zijn land. De wraak van Saruman is dat hij Rohan wil vernietigen. Theoden gaat met zijn volledige volk naar de burcht van Helm`s Deep, alwaar hij denkt bescherming te vinden. De strijd die hier uitbreekt met de Uruk-Hai van Saruman is gigantisch, maar gezamenlijk weet men Rohan veilig te stellen. Ondertussen komen Merry en Pippin in contact met Ents, grote pratende bomen. Deze hebben zich tot nu toe verre van de strijd gehouden, maar als ze de verwoesting rond Isengard, de toren van Saruman, zien, besluiten ook zij mee te doen en Saruman uit zijn toren te drijven.

The Two Towers is verreweg het minste gedeelte van de Lord of the Rings trilogie. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste is de verfilming hier niet trouw gebleven aan het boek. Er zijn dingen toegevoegd, veranderd en verwijderd, kortom het verhaal klopt niet meer helemaal. Dit is natuurlijk vrij slecht, omdat je mijns inziens bij een boekverfilming moet proberen zo dicht mogelijk bij de bron te blijven. De tweede reden is dat deze film een veel minder spannende opbouw heeft dan beide andere delen. Het grootste gedeelte van deze film bestaat uit grote gevechten, zonder dat er verder aan goede verhaalopbouw wordt gedaan. De strijd om Helm`s Deep duurt ook nog eens veel te lang en wordt daardoor wat saai. Ten derde zijn teveel scènes in deze film in het donker opgenomen. Dit heeft als gevolg dat je minder meeleeft met veel gebeurtenissen en ook dingen minder goed ziet en kunt volgen. Als laatste zijn de vreselijke liefdes-scènes tussen Aragorn en Arwen ook totaal overbodig. Deze waren al aanwezig in de eerste film, maar er wordt hier wel erg veel aandacht aan geschonken en dat terwijl deze gebeurtenissen nauwelijks in het boek beschreven staan. Zal wel een truc zijn om meer vrouwen naar de bioscoop te trekken. Ondanks deze kritiek is Lord of the Rings: The Two Towers nog steeds een vermakelijke film, maar gewoonweg niet zo goed als zijn voorganger en opvolger.

Links naar recensies van de diverse Tolkien-verfilmingen op Filmrecensies.net:

The Fellowship of the Ring (2001)
The Two Towers (2002)