Saw II

Grotendeels sluit ik me aan bij de recensies van mijn medeboobs. Saw II is een stuk minder interessant dan zijn redelijke originele voorganger en bovendien ook een stuk slechter. Dat de aandacht verschoven is van de mensen die vast worden gehouden door Jigsaw naar een buitenstaander is een waardeloze verandering geweest. Het gejank van die rechercheur is behoorlijk vermoeiend te noemen. Ook is het schraal dat Jigsaw al meteen aan het begin van de film gevangen wordt genomen, waardoor een groot deel van de mysterie om zijn persoon verdwijnt. Waar de gevangenen in voorganger Saw voornamelijk bezig waren met het uitzoeken van clues om hiermee hun bevrijding te proberen te bewerkstelligen, lopen de gevangenen in deel twee vooral hysterisch heen en weer te rennen. Terecht opgemerkt door Boobers en Boobiëlle lijdt dit vaak tot onrealistisch en dom gedrag. Bovendien worden door dit gedrag veel karakters onuitstaanbaar irritant. Vaak hoopte ik dat sommige personen maar zo snel mogelijk in een val van Jigsaw mochten trappen, om zo snel mogelijk van hun gejank af te zijn.

Het is niet zo dat Saw II een heel erg slechte film is, ondanks bovengenoemd commentaar. Er wordt de kijker nog steeds voldoende vermaak verboden om een zware onvoldoende niet te kunnen rechtvaardigen. De vallen van Jigsaw zijn redelijk inventief, hoewel ik me vaak afvroeg waarom mensen zo dom zijn om er telkens in te stinken. Ook slaagt Saw II erin de kijker tot het einde in het ongewisse te laten over de achterliggende motieven van de hoofdpersonen. Dit vervolg weet dan ook een aantal Hollywood cliché-paden te vermijden, doch anderen met grote voeten te betreden. Deeltje drie staat alweer voor dit jaar (2006) gepland, maar ik vraag me af of deze serie een lang leven is beschoren indien er niet snel wat echte veranderingen worden doorgevoerd.

6 4 6 3 5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)
- The Fly (horror / science fiction : 8)
- Evil Dead II (horror / humor : 8)
- Hellraiser (horror : 7.5)

012345678910

Saw II
Saw II

Saw II

Het verhaal kan je bij Boobiëlle lezen! Er zijn een aantal factoren waardoor ik dit tweede deel van Saw slechter vind dan zijn voorganger. Natuurlijk omdat het niet meer orgineel is. Maar er zijn andere redenen. In Saw ging het helemaal om de smerige spelletjes van Jigsaw met alle gruwelijke elementen van tortuur. Deze komen in dit tweede deel ook wel terug, maar in mindere mate. Dus minder leuk. Want daarvoor kijk je de film. Ze hebben nu een aantal elementen ingegooid die slecht uitgevoerd zijn en totaal niet boeien. Namelijk onderling geruzie tussen de leden van het groepje dat vast zit en de rechercheur wiens zoon bij het groepje zit. Met name dit recherchedeel is erg slecht en onboeiend.

De clue is ook niet echt heel erg spannend, alhoewel niet slecht. Bij een paar gebeurtenissen zet ik mijn vraagteken. Zoals bijvoorbeeld bij een scene aan het einde van de film. Een meisje is uitgeput en strompelt wat rond in het huis. Dan doet ze een deur open en heeft een puzzel voor haar neus. Als je vast zit in zo`n huis dan probeer je toch alle deuren? Ze had beter de deur niet open kunnen doen, maar dat is een ander verhaal. Dit ten spijt, is de film vermakelijk maar in zijn algeheelheid vrij slecht. Een Saw III hoef ik niet te zien.

6 4 6.5 2.5 4.5

- The Texas Chainsaw Massacre (horror : 7.5)
- Army of Darkness (Evil Dead 3) (horror / humor : 7.5)
- Frankenstein`s Army (horror : 7.5)
- Bad Taste (horror / humor : 7)
- Koroshiya 1 (Ichi the Killer) (horror / misdaad : 6.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie horror eigenlijk?
012345678910

Saw II

Jigsaw moordenaar laat een clubje mensen kidnappen. Ze worden wakker in een huis vol met traps en puzzels. Ze ademen hier gifgas in en moeten binnen 2 uur het huis uit zijn of één van de injectienaalden met tegengif vinden, anders gaan ze dood. En dood gaan ze, één voor één, oftewel door de traps, oftewel door de werking van het gas oftewel door hun medegevangenen. Er is gepoogd 1 karakter, een politieagent wiens zoon in het huis zit, een beetje uit te diepen. De Jigsaw moordenaar speelt een "psychologisch spelletje" met deze man. Niet erg boeiend. De politieagent is een redelijke sukkel.

De eerste keer was dit een origineel concept. De tweede keer natuurlijk niet meer. Verder zit het vol met domheid en onwaarschijnlijkheden. Er zitten wel leuke stukjes in zoals de beginscene. Een man moet een binnen een paar minuten een sleutel vinden om een masker met aan de binnenkant stalen pinnen van zijn hoofd te kunnen verwijderen voor het dichtklapt. De sleutel is operatief achter zijn oog aangebracht. De man moet dus met een scalpel zijn eigen ook eruit snijden om de sleutel te kunnen bemachtigen. Helaas de man is net te laat. Of wanneer een vrouw in een kuil vol met smerige injectienaalden wordt geduwd en als een speld in een hooiberg de injectienaald met tegengif moet zoeken. Dit soort scenes maken het toch een vermakelijke film.

7 7 7 1 5.5

Hoe beoordeelt Boobiëlle categorie horror eigenlijk?
012345678910