The Frighteners

Boobers geeft aan dat The Frighteners eigenlijk een soort familie-film is. Tijdens het kijken kwam dat niet in me op, maar achteraf bezien snap ik deze vergelijking wel. Echte horror wordt er in deze film namelijk nergens geboden. Een film als Ghostbusters vind ik ook wel redelijk vergelijkingsmateriaal, hoewel die film een stuk beter is. In mijn gids stond dat The Frighteners een komedie is, maar ik heb nergens tijdens de film echt kunnen lachen, meestal liet ik het gebodene maar gewoonweg over me heen komen. Echt slecht is The Frighteners niet, maar van een goed onderhoudend werkje is zeker niet te spreken. Het verhaal gaat overigens nog een stuk verder dan Boobers aangeeft. Vroeger blijkt er namelijk een seriemoordenaar actief geweest te zijn in het dorpje, die samen met zijn vriendin 12 mensen over de kling heeft gejaagd. Absoluut niet voldoende, want daarmee komt hij qua slachtoffers niet eens in de buurt van andere beruchte moordenaars. Dus keert moordenaar Johnny na zijn dood terug als Grimreaper om al snel het beter klinkende aantal van 40 doden te halen. Of je na deze (op zich nutteloze) toevoeging The Frighteners een keer wil bekijken laat ik aan jezelf over. Eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen dat je het beter niet kunt doen.

7 6 6 5 5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)
- The Fly (horror / science fiction : 8)
- Evil Dead II (horror / humor : 8)
- Hellraiser (horror : 7.5)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie familie-film eigenlijk?
012345678910

The Frighteners
The Frighteners
The Frighteners
The Frighteners
The Frighteners

The Frighteners

Deze film is best moeilijk om in een genre in te delen. Horror en humor zitten er wel in, maar het is niet de gebruikelijke mix ervan met vleesetende zombies enzo. Wat deze film zich doet afscheiden van andere films in soortgelijke genres, is het feit dat zowel kinderen als ouderen deze film kunnen kijken: het is een familiefilm. The Haunted Mansion is een film die erbij in de buurt komt wat genre betreft.

Michael J. Fox vertolkt hierin de hoofdrol. Sinds een auto-ongeluk kan hij geesten zien: vriendelijke geesten. Hij gebruikt ze om huizen te laten `haunten` om vervolgens als een soort geestverdelger een grondige schoonmaak aan te bieden voor het benodigde aantal centen. Het feit dat hij een oplichter is, begint echter aan het licht te komen: Hij verliest zijn geloofwaardigheid in het dorp. Dit komt slecht uit want ons vosje begint op de voorhoofden van sommige mensen geestcijfers te zien die anderen niet zien. Deze personen gaan de dag erna dood. Grimreaper oogst zielen en een getal op het voorhoofd van een wel erg leuk meisje voorspelt niets goeds...

Door de vage genres waar deze film in valt zou je kunnen denken dat deze film vlees nog vis is. Geheel ongelijk heb je niet in dit geval. Maar het is zeker geen slechte film: kwaliteit en goed doordacht. Ook goede effecten! Kinderen zullen hem daarom zeker wel leuk vinden. Ik huilde niet van blijschap achteraf maar was zeker niet ontevreden... goed genoeg.

ps. de hoes is enger dan heel de film bij elkaar...

7 6.5 6.5 5 6

- The Texas Chainsaw Massacre (horror : 7.5)