Van God Los

Van God Los gaat over een jongen (Stan) die bevriend raakt met een `klusjesman` (Maikel) die werkzaam is bij een kleinschalige Nederlandse (Liembargse) maffia. Hij gaat hier ook klussen en ontdekt dat hij een geweldadige kant heeft, net als Maikel. Stan is stiekem verliefd op Maikels vriendin Anna, maar heeft respect en raakt haar niet aan. Als er echter geen klusjes meer zijn voor het duo, draait Maikel door omdat nu zijn huisje-boompje-beestje wensen wellicht niet doorgaan. Anna is inmiddels niet meer verliefd op Maikel door zijn explosieve karakter maar heeft nu wel een oogje op Stan. Stan probeert Anna te redden voordat de situatie uitloopt op een bloedbad.

Het is overduidelijk dat regisseur Pieter Kuijpers veel heeft afgekeken van Amerikaanse maffiafilms en geprobeerd heeft om deze te evenaren. Maar dat is natuurlijk vechten tegen de bierkaai. Ik had niet de verwachting om iets voorgeschoteld te krijgen dat aan deze films kon tippen, maar Van God Los haalt het niveau bij lange na niet. De personages zijn niet echt bijzonder en ook niet erg sprekend, acteerwerk is matig, verhaallijn is te simpel, filmtechnisch nix bijzonders. De hele film wordt begeleid door Limburgs gepraat van Stan die de situatie uitlegt of Stans gevoel uitlegt. Het is gebasseerd op een waargebeurd verhaal. Voor sommige mensen zorgt dit ervoor dat ze de film aangrijpender vinden: Het is in ons landje gebeurd. Voor mij doet het er echter niet toe. Nee sorry, wat betreft misdaad en maffia zal Nederland nooit Amerika kunnen evenaren.

6 5 5.5 4.5 4.5

- Léon (misdaad / drama : 8)
- Gangs of New York (misdaad / drama : 7.5)