Se7en

Twee rechercheurs (Brad Pitt en Morgan Freeman) moeten een gruwelijke moord zien op te lossen: Een moddervette man is vastgebonden verdronken in een bord spaghetti. De volgende dag vindt een volgende moord plaats. Ze komen al vrij gauw achter dat de moorden betrekking hebben op de zeven zonden. Ieder slachtoffer wordt in het teken van een zonde vermoord. Dit betekent dat ze haast moeten maken met het vinden van de sick fuck die dit doet, voordat de overige 5 moorden geschied zijn.

Brad is een nieuweling op het corps en daardoor ijverig maar onbezonnen. Morgan staat juist op het punt om met pensioen te gaan en is door alle ervaringen verstandig maar vrij levens- en werkmoe geworden. De twee kunnen elkaar aanvankelijk niet luchten. Maar Brads vrouw nodigt de twee uit voor een diner bij haar thuis. Vanaf dan gaat het wat beter. Maar het onderzoek vordert maar gestaag. Het is net alsof de psycho met hen speelt. De clue zal ik niet verraden, dus ik eindig de plotbeschrijving maar met een clichézinnetje: Zullen ze de dader pakken voordat de ze7en zonden begaan zijn?!?

Se7en is een van de eerdere films in het genre. Daarvoor natuurlijk een pluim voor de orginaliteit. Zoals het hoort in dit soort films, wordt er een gruwelijke en gore stad neergezet. Hiervoor ook een pluim! Acteerwerk verdient eveneens een pluim: Het is heerlijk om te zien hoe Brad en Morgan met elkaar omgaan. Sommigen prijzen de film echter de hemel in. Dat vind ik dan ook wel weer ietsje overdreven. Dit neemt niet weg dat Se7en erg vermakelijk blijft en zeker een topper binnen het genre!

7 7.5 7.5 7.5 7.5

- The Bourne Supremacy (thriller / actie : 7)
- The Negotiator (actie / thriller : 7)