The Island

Grotendeels sluit ik me bij Boobers' recensie aan. The Island is een vermakelijke actiefilm, waarbij je je niet zal vervelen. De geboden actie, hoewel naar mijn smaak iets te weinig aanwezig, is van goede kwaliteit en zo nu en dan ook behoorlijk indrukwekkend. Het verhaal is redelijk origineel te noemen, maar de uitwerking is dit helaas niet. De opbouw van The Island vormt een schema dat we al in zoveel andere actiefilms gezien hebben. Boobers' kritiek op het acteerwerk van McGregor en Johansson begrijp ik daarentegen niet helemaal. Tuurlijk, een Oscar zullen beide niet ontvangen voor deze film, maar van een echt slechte prestatie is geen sprake. Daarbij moet in ogenschouw worden genomen dat ze figuren neerzetten die het geestelijk vermogen van een 15-jarige hebben. Ze worden in de klinische omgeving zo dom mogelijk gehouden, om de kans op enige twijfels over hun verblijf zo gering mogelijk te maken. De flauwe humor en one-liners zijn me niet opgevallen en hebben me hierdoor ook niet kunnen irriteren. Een klein lovenswaardig puntje is nog de aanwezigheid van Steve Buscemi, die een karakter neerzet zoals alleen hij dat kan, apart welteverstaan. The Island is een degelijke actie-blockbuster, welke je de avond na het kijken waarschijnlijk weer vergeten bent, doch niet onaangenaam.

7 6 5 5 5.5

- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Doomsday (actie / science fiction : 7.5)
- Snowpiercer (actie / science fiction : 7.5)
- Terminator 3: Rise of the Machines (actie / science fiction : 7.5)
- Equilibrium (actie / science fiction : 7)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie science fiction eigenlijk?
012345678910

The Island
The Island
The Island

The Island

In een klinisch schoon- en hermetisch afgesloten gebouw wonen duizenden in wit geklede mensen. De vormgeving ervan doet een beetje denken aan die van Minority Report. Eens in de zoveel tijd vindt er een loterij plaats waarbij de winnaar naar "the island" mag: de enige plek op aarde dat nog niet besmet is. Iedereen staat te springen om hierheen te mogen. Wat ze echter niet weten, is dat ze helemaal niet naar een paradijselijk eiland gaan maar aan stukken worden gezaagd voor orgaanstransplantatie. De rijken der aarde laten namelijk in dit gebouw hun eigen kloon groeien zodat ze verzekerd zijn van een 2e set organen.

Helaas (voor de rijken) komen vreselijke acteur Ewan McGregor en vreselijke actrice Scarlett Johansson achter de gruwelijke waarheid. Ze ontsnappen uit het gebouw en slaan op de vlucht. Op gegeven moment springen ze achterop een vrachtwagen die grote treinwielen vervoert (daarvoor zaten ze in een zwevende trein.. waar zijn die wielen dan voor?). Anyway, uiteraard worden ze achtervolgd als ze met de vrachtwagen meeliften. Als ze de treinwielen op de weg gooien, valt er wat blikschade te betreuren. Daarna gaat zowat een hele flat eraan. Goede effecten, moet ik zeggen!

In een met msn-search rijkelijk beplakt futuristisch telefoonhokje weten ze het adres van de rijke stinkerd te achterhalen van wie Ewan de kloon is. Een bezoekje is wel op zijn plaats. Deze dubbelganger zegt Ewan wel te willen helpen, maar hij liegt. Ze raken wederom in hevige actie verwisseld waarbij wederom blikschade te betreuren valt. Blikschade van een wel erg stoere auto, in dit geval (zie foto)! Deze film moet een berg gekost hebben... Hoe het verder verloopt zal ik niet verklappen.

The island is gewoon een lekkere actiefilm. En hier is af en toe opzich niets mis mee. Het fenomeen "kloon" is opzich niet geheel onorgineel om als plot voor je film te gebruiken. De uitwerking van de film is echter nauwelijks orgineel te noemen. Maar dat hoeft ook niet, want de actie houdt het levendig. Effecten zijn goed en acteerwerk is simpelweg belabberd. Het doet mij een beetje denken aan een Arnie-film. In deze film zijn de flauwe humor en de oneliners echter vreselijk slecht. Dat is wel een bronnetje van ergernis, net als de uitbundige reclame. Maar het is wel een lekkere wegkijker na een vermoeiende dag of avond.

7.5 3 6 5.5 6

- The War of the Worlds (science fiction / actie : 7.5)
- Children of Men (science fiction / actie : 7)