War of the Worlds

Ray Ferrier werkt als kraanarbeider en is een beetje verloren geraakte man geworden. Als zijn ex haar schoonouders gaat bezoeken worden de twee kinderen bij Ray gedumpt. De kinderen zijn de irritante Rachel en de stoere Robbie. Meteen die avond vinden er rare bliksemslagen plaats die slechts op een plek de grond lijken te raken. Ray gaat op onderzoek en ontdekt dat er in de stad een groot gat in het wegdek is geslagen. De hele stad is uitgetrokken om hiernaar te kijken en opeens scheurt de grond open. Uit het gat komt een gigantisch grote driepotige robot. Deze begint meteen met zijn lasers alle mensen verrot te schieten. Ray vlucht naar huis en gaat er met zijn kinderen vandoor. De rest van de film is eigenlijk een grote ontsnapping aan de aliens. Robbie doet de hele tijd stoer, want hij wil de robots van dichtbij zien, terwijl Rachel alleen maar heel hard loopt te gillen. Er blijkt niet een, maar meerdere robots te zijn, wat ervoor zorgt dat Ray nog meer op de vlucht slaat. Hij heeft nog een akkefietje met een alien, maar opeens zijn ze dood. De aliens blijken niet zo goed tegen aardse virussen te kunnen. Iedereen wordt weer herenigd en de aarde is weer veilig. Joepie!

War of the Worlds is een verfilming van het gelijknamige boek van H.G. Wells uit 1898. In 1938 is er door Orson Welles een hoorspel van gemaakt, wat op de Amerikaanse radio is uitgezonden. Dit hoorspel bleek zo realistisch te klinken dat vele Amerikanen dachten dat er echt aliens op aarde waren geland. In 1953 is het boek voor het eerst verfilmd door Byron Haskin . In 1978 tenslotte heeft Jeff Wayne een geweldige muzikale versie van het verhaal gemaakt, waarmee wereldwijd zelfs hits zijn gescoord. Dit jaar dan heeft Steven Spielberg ervoor gekozen om het verhaal nogmaals op film uit te brengen. En dat had hij beter niet kunnen doen, want dit is een van de slechtste sci-fi/rampen-films die ik in jaren heb gezien.

Ik zal hier volstaan met een onsamenhangende opsomming van zaken die me gedurende de hele film hebben lopen irriteren. Als eerste is dat het acteerwerk. * Tom Cruise loopt continu rondt alsof hij zichzelf aan het promoten en verheerlijken is. Dat gruwelijk irritante lachje, die populair-doenerij, echt afschrijselijk. Hiernaast irriteert de 11-jarige Dakota Fanning misschien nog wel meer. Dit meisje is geroemd om haar geweldige acteerwerk, maar meer dan een hysterische kleuter spelen kan ze echt niet. Ze wordt vergeleken met Drew Barrymore in haar jonge jaren, maar ik mag hopen dat ook Fanning op haar twaalfde ten onder zal gaan aan overmatig drugsgebruik. Wat een vreselijk kutkind. * Een film als deze moet het natuurlijk hebben van de special-effects. Niet dat deze slecht heel slecht zijn, maar ze zijn alles behalve spectaculair. De aliens zien er redelijk uit, maar ik heb ze beter gezien. Het meest voorkomende effect zijn kapotgaande gebouwen. Hiervoor hebben ze een enkel foefje gebruikt, waardoor alles er telkens precies hetzelfde uit ziet. Een gebouw gaat kapot en er vliegt wat hout en steen in de rondte. Saai en totaal niet boeiend om dat honderd keer te zien. * De film is continu door gruwelijk voorspelbaar en totaal onrealistisch. Uiteraard is een dergelijk sci-fi verhaal nooit realistisch, maar de ergernissen stapelen zich snel op bij alle toevalligheden waardoor Ray zich telkens uit elke situatie weet te redden. Bovendien hebben ze het blik `standaard` iets te vaak opengetrokken. Werkelijk alles hebben we al eerder in films gezien.

Ik zou zo nog wel even kunnen doorgaan met zaken opnoemen die War of the Worlds een slechte film maken, maar dan zou deze recensie echt te lang worden. Waarschijnlijk zal dit wel een enorme blockbuster worden, je verwacht immers niet anders van zo`n grote film. Maar waar veel andere baggerfilms binnen dit genre er nog wel eens in slagen enig vermaak te bieden gebeurt dit hier absoluut niet. Er is geen spanning, geen humor, matige actie, noem het maar op. Deze film is gewoon slecht, maar geeft waarschijnlijk goed aan wat voor wanstaltige smaak het tegenwoordige bioscoop-publiek heeft.

5 3 6 2 3

- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Doomsday (actie / science fiction : 7.5)
- Snowpiercer (actie / science fiction : 7.5)
- Terminator 3: Rise of the Machines (actie / science fiction : 7.5)
- Equilibrium (actie / science fiction : 7)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie science fiction eigenlijk?
012345678910

War of the Worlds

War of the Worlds

War of the Worlds is oorspronkelijk een oude klassieker uit 1953. Deze oude film heeft een aantal concepten die geniaal zijn (zeker voor zijn tijd). Spielberg heeft alleen een aantal hiervan overgenomen in zijn nieuwe spectakelversie. En dat is jammer.

Maar toch is het geheel zeer vermakelijk. Dit voor mij mede dankzij de goede effecten die -met name- in het eerste deel van de film zitten: Het zijn schokkerige effecten die haast amateuristisch gefilmd lijken. Een beetje zoals in oorlogsfilms waarbij het lijkt alsof de kameraman meeloopt met de personages. Dit draagt heel erg veel bij aan de overtuigingskracht van de film. In het 2e deel van de film houdt dit echter op en gaan de effecten over in de standaard plastic effecten. Jammer. Want deze film kijk je om de effecten.

8 6 7.5 3.5 5.5

- The Island (actie / science fiction : 6)
- The War of the Worlds (science fiction / actie : 7.5)
- Children of Men (science fiction / actie : 7)
- The Abyss (science fiction / actie : 7)

Hoe beoordeelt Boobers categorie actie eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie science fiction eigenlijk?
012345678910

War of the Worlds

Vorig jaar bezocht ik de Universal Studios in Los Angeles. De rit liep door de set van War of the worlds en mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Tuurlijk had ik de slechte verhalen al wel gehoord, maar ik dacht een stomme actiefilm van Steven Spielberg levert toch altijd wel wat vermakelijke actie op. Niet dus! Het verhaal is echt enorm slecht uitgewerkt. In een zinnetje wordt aan het einde uitgelegd waarom de aliens doodgaan. Als dan de rest van de film volop actie werd geboden, dan was er nog niet zo veel aan de hand. Het enige wat we echter zien is een ongelooflijk irritante gast (Ray Ferrier,wel goed gespeeld door Tom Cruise), die zijn kinderen naar hun moeder in Boston wil brengen. Iedereen heeft familie verloren of is ziijn huis kwijt, maar natuurlijk niet de familie die in beeld gebracht wordt. Zelfs het zo mogelijk nog irritantere zoontje van Ray Ferrier, die zo dom is ongewapend met het leger tegen de onverslaanbare aliens te willen vechten, komt gezond en wel thuis. De voorspelbaarheidsfactor ligt dus erg hoog en spanning zal je met de beste spanningszoeker van Black en Decker nog niet kunnen vinden. Springt me trouwens nog een verschrikkelijk slecht stuk in het verhaal te binnen. Die aliens zijn super geavenceerd, ze kunnen zelfs met lichtflitsen de grond in worden geschoten, maar bij het doorzoeken van een huis komen ze aanzetten met een ordinaire camera, die tot drie keer toe niet waarneemt dat er mensen aanwezig zijn. Net alsof die buitenaardse wezens niet allang een of andere warmtezoeker of whatever zouden hebben ontwikkeld, die die mensen in no-time zou opsporen.

Nou de slimmerikken onder ons zullen het al begrepen hebben, deze blockbuster is onder geen beding aan te raden (de tour door de Universal Studios trouwens wel). Spaar je tijd (en eventueel geld) en doe er iets nuttigers mee. Ik zou geen activiteit kunnen verzinnen die nuttelozer is dan het kijken van dit gedrocht van tobregisseur Steven Spielberg.

6.5 4.5 4 2 3.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- V for Vendetta (actie / science fiction : 7)
- The Rock (actie / thriller : 7.5)
- Series 7: The Contenders (actie / humor : 7)
- Altered States (science fiction / thriller : 7.5)

Hoe beoordeelt Boobbert categorie actie eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobbert categorie science fiction eigenlijk?
012345678910

War of the Worlds

Independance Day 2! Sequels zijn doorgaans (nòg) slechter en daarop is dit geen uitzondering. Ook is de relativerende humor uit het origineel non-existent en als klap op de vuurpijl zorgt het hyperirritante en continu krijsende blaag Rachel voor veel kijkergernis. Cruise speelt vrij slecht, hoewel dat niet zo verwonderlijk mag heten, en alleen de altijd degelijke Tim Robbins weet nog een enigszins acceptabele performance te geven, doch slechts van korte duur. De steriele Spielbergeffecten zijn ook weer nadrukkelijk van de partij. Gemiste kans ook om de muziek van Jeff Wayne niet als soundtrack te gebruiken, hoewel...dat zou als een vlag op een modderschuit hebben gestaan. Huur `m nog maar niet als dagfilm, zonde van je 4 bero! Ook als weekfilm geen topper trouwens....

6.5 4 5 2 3.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobleyoudee:
- Lola Rennt (actie / misdaad : 7.5)