Toolbox Murders

Aan het begin van de film wordt iemand het hoofd ingeslagen met een hamer, waarbij het bloed de hele kamer doorvliegt. De kijker wordt hiermee de illusie gegeven dat Toolbox Murders een boeiende film gaat worden. Het geheel is immers geregisseerd door Tobe Hooper, die we nog kennen van de horror-klassieker Texas Chain Saw Massacre . Helaas kan die illusie niet langer dan 10 minuten standhouden, omdat dan duidelijk wordt wat voor laag niveau deze film precies heeft. De hoofdpersoon is werkelijk op alle mogelijke manieren irritant. Ze grijpt de raarste mogelijkheden aan om totaal irrationeel gedrag te vertonen en is bovendien ergerlijk lelijk. Kom op toch, als je iemand pas een dag een beetje kent en deze persoon komt niet opdagen op een afspraakje, dan ga je toch niet hel en vuur roepen om haar te vinden!? Deze chick doet dat dus wel en maakt Toolbox Murders tot een martelgang om naar te kijken. De uiteindelijke uitleg over een in het gebouw wonende gek is te triest voor woorden. Toolbox Murders zou willen dat het in de schaduw van Texas Chain Saw Massacre mocht staan. Misschien mag het zijn voeten aflikken, meer niet.

5 3 2 4 2.5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)
- The Fly (horror / science fiction : 8)
- Evil Dead II (horror / humor : 8)
- Hellraiser (horror : 7.5)

012345678910

Toolbox Murders
Toolbox Murders
Toolbox Murders

Toolbox Murders

Een zeer irritant wijf (zowel qua persoon als personage) betrekt met haar vriend een appartement in het historische Lusman-complex. Omdat ze geen eigen leven heeft, gaat ze anderen vervelen met haar aanwezigheid. Spoedig weet ze meer over het gebouw en haar bewoners dan de huisjesmelker. Dat is maar goed ook, want er gebeuren vreemde dingen sinds het gebouw gerenoveerd wordt.

"Buildings have personalities, just like people", aldus een ouwe lul van een bewoner. Het gebouw pikt het niet dat hij veranderd wordt en slaat aan het moorden, of toch niet? Nee, het is een gast die woont in de muren en geboren is uit een lijk. Hij moet moorden om zo zelf in leven te blijven. Hij is wel allergisch voor satanische pictogrammetjes. Komt het even goed uit dat onze heldin die op haar arm heeft gekliederd...

Dit is de zoveelste schandvlek op het palmares van regisseur Tobe Hooper en zo´n zaadfilm dat ik niet eens ga toelichten waarom het een zaadfilm is. En het is nog een remake ook!

5 3 3 2 3

- Koroshiya 1 (Ichi the Killer) (horror / misdaad : 8.5)