Saw

De manieren waarop Jigsaw zijn slachtoffers te grazen neemt, of althans hoe ze zichzelf te grazen nemen, is vrij creatief. Die twee gasten waarmee de film begint zijn dan ook niet de enige slachtoffers van de moordenaar. Eerder heeft hij al een gast zichzelf door scheermesjes laten doodsnijden en een gast zichzelf laten verbranden. Een chick met een berenval op haar hoofd weet miraculeus te ontsnappen. De plot gaat op zich een stuk verder dan die twee gasten in een gore badkamer. Pas in de laatste minuut van de film vallen alle stukjes op zijn plaats en het verhaal blijkt dan nog te kloppen ook. Misschien niet te realistisch, maar desalniettemin leuk verzonnen. Saw is, zoals mijn medeboobs hieronder al aangeven, inderdaad een van de betere films van de laatste tijd, zeker in zijn genre. Bovendien is de film met een -voor Hollywood begrippen- beperkt budget van slechts 1.5 miljoen dollar gemaakt. De opbrengsten aan de boxoffice zijn tientallen malen hoger geweest, waardoor Saw in commercieel opzicht in ieder geval zeker een succes is geweest. Van een echt typische horrorfilm is bij Saw echter geen sprake, omdat er namelijk ook heel wat thriller elementen inzitten. Jammer is het dat er te veel aandacht wordt besteed aan de gebeurtenissen buiten de badkamer. Deze zijn wat minder boeiend, zeker wat betreft de huilende moeder en dochter; een subplotje wat weinig toevoegt aan de sadistische sfeer die de rest van de film uitstraalt. Se7en is goed vergelijkingsmateriaal voor Saw, hoewel eerstgenoemde nog wel een niveautje hoger staat.

7 7 8 5 7

- └ l'intÚrieur (Inside) (horror / thriller : 7)
- Dead End (horror / thriller : 6)
- Psycho (thriller / horror : 8)
- Devil (thriller / horror : 6.5)
- The Last House on the Left (thriller / horror : 6.5)

012345678910

012345678910

Saw
Saw
Saw
Saw
Saw
Saw
Saw

EuroTrip:
ja de film is niet zo goed maar michelle trachtenberg ja die mag er wel zij...
Rusland:
Ik kan die andere film van Bundarchuk wel doen, 9th Company. EÚn van de kom...
U-bootsploitation:
Ik vond het tijd voor wat nieuws..... wie gaat Das Boot doen?...
Stalingrad (2013):
Ik zie dat we de special voor Rusland nog even moeten aanmaken....
American Beauty:
Heb `m indertijd in de bioscoop gezien. Iedereen was er helemaal hoteldebot...
No Reason:
zal voortaan iets beter checken of films er al op staan! ...
Lucia De B.:
Zeker meekijken. Ik zal Nederland toevoegen. ...

Saw

Ik heb deze film op een half-baggere nep-dvd gekeken en weet niet of de eenkleurigheid van de beelden zo hoort of dat dit aan de dvd lag. Hoe dan ook, vond ik dit bijdragen aan de sfeer van de film! Deze komt hierdoor simplistisch en sadistischer over. Het concept van de film vind ik goed, al denk ik wel dat dit eerder is gedaan. In ieder geval concepten die zo ongeveer op hetzelfde neerkomen. Maar dat mag de pret niet drukken want Saw zit goed in elkaar en blijft verrassend tot het laatste moment. De pure botheid en gruwelijkheid van de film zorgen ervoor dat de film heerlijk zweeft tussen thriller en horror.

7 7 7 5.5 6.5

- The Call of Cthulhu (horror / thriller : 6.5)
- Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (horror / thriller : 6)
- The Omen (horror / thriller : 6)
- Psycho (thriller / horror : 8)
- Quarantine (thriller / horror : 7)

Hoe beoordeelt Boobers categorie horror eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie thriller eigenlijk?
012345678910

Saw

Twee gasten worden ´s morgens wakker in een kamer, beiden met een voet vastgeketend aan een pijp. Aanvankelijk weten ze niet waarom en hoe ze er terecht zijn gekomen. Daar komen ze snel genoeg achter middels tapes. Ze zijn ten prooi gevallen aan de Jigsaw Killer, een seriemoordenaar die niet zelf moordt, maar zijn slachtoffers zichzelf of elkaar laat vermoorden. De psychopaat wil uitvissen wie van de twee de sterkste wil tot overleven heeft. Hij heeft een paar zagen achtergelaten die niet sterk genoeg zijn om de ketens door te zagen, maar wel door botten gaan. Er is wel haast geboden, de deadline is vastgesteld om 6 uur. Via een camera aanschouwt de Jigsaw Killer zijn zieke spelletjes. Om de druk een beetje op te voeren houdt hij vrouw en kind van een van de gasten gegijzeld. Een geobsedeerde agent is de seriemoordenaar op het spoor, maar de sadist is slimmer dan dat hij er uit ziet...

Saw
is een van de betere films van de laatste tijd. Suspense, een redelijk plot en een goed einde. Wat wil je nog meer? Edit: Inhoudelijk klopt de recensie niet helemaal, maar ik had hier geen zin om te strooien met spoilers.

7 6 7 6 6.5

- Cigarette Burns (Masters of Horror 01.08) (horror / thriller : 7)
- Imprint (Masters of Horror 01.13) (horror / thriller : 7)
- The Dentist 2 (horror / thriller : 6.5)
- Faceless (horror / thriller : 6.5)
- The Hills Have Eyes (horror / thriller : 6.5)

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie horror eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie thriller eigenlijk?
012345678910

Saw

Ben jij zo iemand die altijd op het puntje van zijn stoel zit bij weer zo`n film waarbij de kijker telkens op het verkeerde spoor wordt gezet? Dan is Saw zeker de moeite waard. Verrassend dat er in dit uitgezeken genre nog films worden gemaakt die voldoende zijn. Daar moet ik Saw toch de credits voor geven. Het is dat de manieren waarop de slachtoffers omkomen nog leuk bedacht is, maar anders was er weer een 1 voor originaliteit toe te voegen geweest. Voor de rest is er ook net heel veel positiefs meer te melden. Spanning is er bijvoorbeeld niet, want je weet toch dat de personen die jij denkt dat het zijn, het niet zijn. Het acteerwerk is ook niet overtuigend genoeg, evenals de wat saaie en weinig diepe conversaties. Nee, `Seven` blijft in dit genre op eenzame hoogte staan.

6 6 7 4 6

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Naked Lunch (thriller : 6.5)