Spider-Man: Homecoming

Nadat er als gevolg van de eindstrijd in Captain America: Civil War (2016) flink wat gebouwen gesloopt zijn, is het grote opruimen begonnen. Een sloopbedrijf onder leiding van Adrian Toomes wordt echter van dit werk afgehaald, omdat er mogelijk strategisch interessant militair materiaal aanwezig is. Toomes a.k.a. The Vulture is kwaad omdat hij hierdoor zijn personeel moet ontslaan. Hij neemt ongeoorloofd een aantal materialen mee en ontwikkelt hiermee zijn eigen high tech bedrijf dat met kwade bedoelingen de macht in de stad wil grijpen. Tegen deze achtergrond worstelt Peter Parker aka Spider-Man met zijn korte snuffel aan het Avenger-schap (zie eerdergenoemde film) en zijn relatie met vrienden en vriendinnen van school.

In 2002 lanceerde regisseur Sam Raimi de eerste Spider-Man film en startte daarmee het nieuwe tijdperk der superheldenfilms. Deze film met Tobey Maguire in de hoofdrol zou nog twee vervolgen krijgen. In 2012 kwam plotseling een reboot in de vorm van The Amazing Spider-Man, deze keer met Andrew Garfield als onze grote spinnenvriend, ditmaal met slechts een vervolg. En nu, slechts anderhalf decennium later, is er dus een tweede reboot van deze franchise en noteren we de zesde film. De honneurs worden deze keer waargenomen door Tom Holland.

Van alle superheldenfilms die er het afgelopen decennium zijn verschenen richt Homecoming zich het meest nadrukkelijk op een jongere doelgroep. De rating is 12+, maar het is toch vooral een high school film waar je naar zit te kijken. Dit maakt Peter Parker op zekere momenten tot een nogal vervelend, puberaal mannetje. Toch heb ik weinig te klagen over deze film. Zo zit er bijvoorbeeld een goede karakterontwikkeling in, waardoor Parker meer gaat leven dan in eerdere films. Grafisch is er vanzelfsprekend ook weinig aan te merken, hoewel er geen nieuwe standaard wordt gezet. Wat me echter het meeste kon bekoren is dat de tegenstander er eentje van normale aardse proporties is: geen goddelijke kracht die de wereld wil vernietigen, maar een doodgewone kerel die kwaad is op de stad. Zo’n soort schurken zouden meer films in dit genre moeten hebben.

7 6 7 4 6.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)