Valley of the Dolls

Anne Welles is een onschuldige jonge vrouw die voor het avontuur naar New York gaat. Hier gaat ze aan de slag bij een kantoor voor artiesten en al snel wordt ze meegesleurd in het gemene wereldje van de showbizz. Ze maakt kennis met Lyon Burke, een medewerker van het bedrijf. Hij is een enorme player en ze valt als een blok voor hem. Gedurende de film gaat hun relatie meerdere keren kapot maar toch weten ze elkaar telkens weer te vinden.

Neely O`Hara is een opkomende zangeres die door middel van geluk en een mooie stem het heel ver weet te schoppen. Haar ego is echter te groot, waardoor ze snel ruzie krijgt en niet iedereen haar mag. Haar huwelijk loopt dan ook op de klippen, omdat ze te arrogant gedrag vertoont. Het enige dat haar in haar drukke leventje op de been houdt zijn slaap- en peppillen. Ze zakt dan ook snel af door overmatige drugs- en alcoholgebruik. Neely wordt opgenomen in een afkick-kliniek en hoopt hierna een comeback te maken. Helaas blijkt haar ego nog steeds te groot en vervalt ze weer in drugsgebruik.

Jennifer North is een hele knappe blondine, maar helaas heeft ze geen echte talenten om op te vallen in het showwereldje. Haar vriend Tony Polar lijdt aan een erfelijke ziekte en moet worden opgenomen in een gesticht. Teleurgesteld gaat ze naar Frankrijk om in soft-erotische films te spelen. Maar ook dit brengt haar geen geluk. Terug in Amerika hoort ze dat ze borstkanker heeft, waarna ze besluit een overdosis te nemen.

De drie verhalen die ik hierboven heb geschreven doen denken aan een grote soap en dat is Valley of the Dolls ook. De verschillende verhalen lopen echter kriskras door elkaar heen, wat betekent dat alle personen elkaar kennen. Soms zijn ze vriendinnen, dan is er weer ruzie. Hetzelfde geldt voor de relaties die ze hebben met hun mannen en vriendjes, en ook voor mensen die ze verder kennen in de showbizz, zoals de arrogante Helen Lawson. De film komt eigenlijk pas een beetje los op het moment dat Neely verslaafd begint te raken aan de pillen. Dan wordt de film wat sneller en komen er ook boeiendere scènes. Daarvoor is het vooral een lange kennismaking met de hoofdpersonen en de showbizz, waarin we ook veel te veel liedjes te zien en te horen krijgen. Valley of the Dolls is niet helemaal mijn soort film, maar op zich heb ik me ook niet echt verveeld. De film wordt gezien als een cultfilm en dat snap ik niet helemaal. Op zich zou deze film best een groot publiek moeten hebben kunnen aanspreken lijkt mij. Toch hebben op IMDB slechts 1000 mensen de film beoordeeld. Het Dolls uit de titel slaat trouwens niet op poppen of mooie vrouwen, maar betekent niets meer dan pillen! En daarvan worden er zeer veel gebruikt in deze film!

Ter zijde: Actrice Sharon Tate, die in Valley of the Dolls Jennifer North speelt, is twee jaar na het maken van deze film op 26-jarige leeftijd vermoord door de Manson Family, een `destructive doomsday cult`, opgericht door de befaamde seriemoordenaar Charles Manson. Op dat moment was ze getrouwd met regisseur Roman Polanski (Rosemary`s Baby, The Pianist) , waarvan ze 8 maanden zwanger was.

5 7 6 6 5.5

- The Breakfast Club (drama / speelfilm : 7)
- Barton Fink (drama / speelfilm : 6.5)