Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo

De 13-jarige Christiane woont in een saaie buitenwijk van Berlijn. Overdag verveelt ze zich te pletter, maar `s avonds gaat ze met vriendin Babsi naar de trendy disco Sound. Hier maakt ze kennis met drugs, maar deze bevallen haar in eerste instantie niet. Totdat ze Detlev ontmoet, een kansloze jongen die verslaafd is aan de heroïne. Christiane wil hier niets van weten, maar omdat al haar vrienden gebruiken doet ze het ook. Langzaam maar zeker raakt ze verslaafd aan het goedje. Haar echte neerval begint wanneer ze de heroïne gaat spuiten in plaats van snuiven. Om aan haar dagelijkse voorraadje te komen gaat Christiane, net als Detlev, tippelen bij Bahnhof Zoo. Dag op dag spreken ze weer af dat ze morgen gaan stoppen met spuiten. Echter, zelfs wanneer mensen om hen heen dood gaan aan een overdosis, spuiten ze zich rustig weer vol.

Verfilming van de dagboeken van de echte Christiane F. De film Christane F. laat de kansloze drugsscene van Berlijn begin jaren tachtig zien, waarin zelfs zeer jonge kinderen verslaafd raakten aan de heroïne. Hoewel het acteerwerk van de hoofdpersonen redelijk sterk is, heeft het mij moeite gekost om meegesleept te worden in de ellende van de kinderen. Op een of andere manier wordt een en ander niet indrukwekkend genoeg in beeld gebracht. Ongetwijfeld komt dit mede doordat de film nogal gedateerd is en ik inmiddels tientallen andere films over drugsgebruik heb gezien. De sfeersetting van de film is niet onaardig en de troosteloosheid is goed af te leiden uit de straatbeelden van Berlijn en de ogen van de kinderen. Door het gebruik van suggestief camerawerk wordt de afglijding en de zo nu en dan aanwezige hoop goed uitgebeeld. Hiervoor verdient de film in ieder geval een pluim. Op middelbare scholieren die zelf net beginnen te experimenteren met (soft)drugs zal deze film waarschijnlijk meer impact maken dan ze op mij heeft gedaan. Liefhebbers van David Bowie komen overigens goed aan hun trekken. Niet alleen wordt het nummer Heroes gedurende de film wel twintig keer afgespeeld, er zitten ook beelden in van een live-concert.

6 6 7 4 6

- The Breakfast Club (drama / speelfilm : 7)
- Barton Fink (drama / speelfilm : 6.5)