Infernal Affairs

Infernal Affairs vertelt het verhaal van een dubbele infiltratie: Tony Leung is Chen, een polieman die als mol werkt binnen het misdaadsyndicat van Hong Kong, Andy Lau is Lau, een ganster die als mol actief is binnen het politieapparaat. Ze zijn op de hoogte van het bestaan van de ander, maar kennen niet elkaars identiteit.

Infernal Affairs

Indien het verhaal bekend klinkt, is dat niet zo verrassend: Martin Scorsese gebruikte het gegeven van de dubble infiltratie in The Departed, feitelijk een remake van deze film (Scorsese zelf sprak van een 'nieuwe verbeelding’ van het script). The Departed won diverse oscars, toch geven sommigen de voorkeur aan deze originele productie uit Hong Kong. Het is wellicht een kwestie van smaak.

Voor een Aziatische genrefilm, is Infernal Affairs verrassend ingetogen; er zijn geen hyperkinetische actietaferelen in de stijl van John Woo. De focus ligt eerder op de innerlijke strijd van de personages: beiden willen een einde maken aan de situatie: Chen is in de steek gelaten door de vrouw van wie hij hield omdat ze hem voor een gangster hield en Lau is inmiddels een gehuwd man en voelt zich meer en meer betrokken bij het korps waarbinnen hij als stoorzender functioneert. Het kat-en-muis-spel leidt uiteindelijk tot een rechtstreekse confrontatie op het dak van een torenflat ...

De fotografie en montage zijn schitterend en de vertolkingen van Leung en (vooral) Lau zijn tiptop. Toch lijkt er bij al dat moois iets te ontbreken: de onderkoelde stijl met weinig dialoog van betekenis werkt zeer suggestief maar schept ook een zekere afstandelijkheid. Het is alsof de beide regisseurs Andrew Lau en Alan Mak dat zelf ook zo aanvoelden: ze maakten nog twee films, Infernal Affairs II (een prequel) en III (een sequel vol flashbacks) waarin het verhaal en de personages verder werden uitgediept.

7.5 7.5 8 7 7.5

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)