Unfriended

Unfriended is een ultra low-budget productie die op verschillende horrorfestivals enthousiast werd onthaald en daardoor een bioscooprelease in de wacht sleepte. Uiteindelijk bracht de film 64 miljoen dollar in kas. Uiteraard is een sequel reeds in de maak.

Aan het begin van Unfriended worden zes teenagers in het midden van een chatsessie verrast door een persoon genaamd 'Bernie’ die inbreekt in hun sessie. Bernie toont een video waarop te zien is hoe een voormalige klasgenote, Laura, zelfmoord pleegt. De zelfmoord vond precies een jaar geleden plaats, en het zestal denkt aanvankelijk aan een sick joke. Het wordt echter snel duidelijk dat Bernie kwade bedoelingen heeft. Twaalf maanden na de dood van Laura, worden de zes betrokken in een dodelijk spel ...

Unfriended

Unfriended doet wat denken aan het populaire subgenre rond found footage, maar het verschil is dat de inhoud hier wordt voorgeschoteld via het beeldscherm van de PC van één van de betrokkenen, Blaire, de beste vriendin van Laura. Er wordt gebruik gemaakt van bekende platforms als facebook, skype, spotify en google (voor de film werden speciale accounts angemaakt). We volgen de gebeurtenissen dankzij Blaire, terwijl zij van het ene medium op het andere oberschakelt, links aanklikkend, pagina’s vergrotend en verkleinend. Je hebt soms het gevoel dat je zelf midden in de sessie zit.

Het draait om Unfriended allemaal om vragen als: Wie filmde de zelfmoord van Laura met zijn cellphone? Wie was verantwoordelijk voor de on-line treitersessies waarvan Laura het slachtoffer werd? En ook: Wie is Bernie? Een vriend van Laura of ... haar geest? De film is bij vlagen razend spannend (en behoorlijk eng), maar de visuele aanpak werkt nogal afmattend en de ontwikkelingen worden gaandeweg ook minder geloofwaardig. Met 75 minuten is de film aan de korte kant, maar misschien was nog korter beter geweest.

Niettemin is Unfriended een aanrader voor liefhebbers van horror.

7 7 7 7 7

- Halloween (horror : 8)