Morirai a Mezzanotte

Een Giallo, maar gedraaid in 1986, een jaar of tien na de glorietijd van het genre. Omdat de film werd gemaakt voor televise, zijn de gruwelscènes wat minder bloedig dan gebruikelijk. De erotische scènes zijn ook wat minder onthullend (laat U niet misleiden door de opwindende poster). Voor het overige zijn alle bekende ingrediënten aanwezig: zwarte handschoenen, sluippartijen, vlijmscherpe messen ... De regisseur was Lamberto Bava - zoon van Mario - en hij staat op de titelrol vermeld als John Old jr. (hoe verzin je het!), blijkbaar als eerbetoon aan zijn ouwe heer.

Morirai a Mezzanotte

Goed, het gegeven: in een badplaats aan de Adriatische kust worden kort achtereen enkele vrouwen vermoord. De moorden lijken op die van een seriemoordenaar die 15 jaar geleden in dezelfde stad actief was, maar uiteindelijk werd gearresteerd en vervolgens om het leven kwam bij een brand in de gevangenis. De vrouwelijke psychiater die hem indertijd onderzocht, beweert echter dat ze de reflectie van zijn gelaat diverse keren heeft gezien in glazen wanden en de spiegels in haar huis. Ze vreest dat zij het volgende slachtoffer gaat worden van de maniak. Is zij het slachtoffer van zinsbegoocheling of is de moordenaar teruggekeerd uit de dood?

Lamberto Bava toont zich een goede leerling van zijn beroemde vader. Midnight Killer is geen klassieker, maar wel een bekwaam in elkaar gezette thriller die er bovendien uitstekend uitziet: de badplaats Ascoli Pecino (in de provincie De Marche) heeft ook een beroemd middeleeuws centrum en Bava maakt optimaal gebruik van de gelegenheid om fraaie plaatjes te schieten. De film mist wel iedere originaliteit: Ook filmers als Kubrick, De Palma en Hitchcock blijken tot de favorieten van de jonge Bava te behoren: diverse scenes zijn gepikt uit films als The Shining, Body Double en Psycho. De ontknoping klinkt verder wel èrg vergezocht. Maar ja, Gialli stonden nooit bekend om hun geloofwaardige plots ...

6.5 6 7 5 6.5

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)