The Loved Ones

The Loved Ones is een kleine Australische productie in het horrorgenre; het was in 2009 ook het debuut van regisseur Byrne. Ondanks het kleine budget leek de film niet uit de kosten te geraken (en ook Byrnes laatste film te worden), totdat hij werd opgemerkt door enkele 'ernstige’ critici, die enthousiast waren over deze kruising van genres: The Loved Ones begint als een romantische vertelling over gekwelde tieners, maar slaat al snel om in een pure horrorfilm.

The Loved Ones

Brent zit in het laatste jaar van de middelbare school; hij voelt zich verantwoordelijk voor de dood van zijn vader en vlucht daarom weg in een wereld van marihuana en hardrock. Lola vindt geen aansluiting bij haar leeftijdsgenoten en denkt daarom dat Brent en zij een perfect koppel zouden vormen. Ze vraagt of Brent op Prom Night haar partner wil zijn, maar Brent heeft zijn woord al gegeven aan Holly. Lola afwijzen was het domste wat Brent had kunnen doen. Met behulp van haar gestoorde vader, organiseert Lola haar eigen Prom Night, waarop Brent fungeert als speciale gast en zijzelf zal worden uitgeroepen tot prinses ...

In het scenario van The Loved Ones zijn duidelijke invloeden van Stephen King aanwijsbaar: het een versmelting van de uitgangspunten van Carrie (de Prom Night en de verschoppelinge die wraak neemt) en Misery (de versmade vrouw die een man vasthoudt), maar ruim halverwege neemt het verhaal een afslag richting martelporno à la Wolf Creek of The Texas Chain Saw Massacre. The Loved Ones is inventief en verrassend, maar ook nogal onevenwichtig: er zijn raadselachtige details die keurig worden verklaard in de loop van de film, maar er is ook een volstrekt overbodige subplot (over Brents vriend en zijn date voor Prom Night) en de suggestieve eerste helft en het overdreven grafische tweede deel harmoniëren niet echt. Uiteindelijk overwegen echter de postitieve elementen. En het tamelijk plotselinge slot is een voltreffer.

7 6 7.5 6.5 7

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)