Northmen - A Viking Saga

Vikingen zijn helemaal in de laatste tijd. Nog niet zo lang geleden was er een indrukwekkende tentoonstelling over het dagelijkse leven van dit volk, wekenlijks rollen afleveringen van de TV-serie Vikings over het scherm en met Nicolas Winding Refns’ Valhalla Rising hebben we ook al de eerste kunstzinnige Vikingsfilm gehad.

Northmen - A Viking Saga

Zo hoogdravend als Valhalla Rising is Northmen niet. Het is een actiespectakel met een vleugje mystiek en romantiek. Een klein Vikingschip leidt schipbreuk op de kust van Schotland. De opvarenden moeten proberen om een Vikingpost te bereiken, helemaal aan de andere kant van de Hooglanden. Ze hebben één grote troef: door een toeval is de dochter van een plaatselijke vorst in hun handen gevallen, en de Vikings denken aan een vrije doortocht in ruil voor haar leven. Haar vader lijkt echter weinig om zijn dochter te geven en stuurt een leger huurlingen achter hen aan. De situatie lijkt hopeloos, maar de Vikings krijgen hulp van een monnik die nog een appeltje met de vorst te schillen heeft ...

Nothmen mist iedere vorm van authenticiteit, maar het scenario zit wel goed in elkaar: de personages zijn met zorg getekend en hebben allemaal hun geheimen, die in de loop van de film worden onthuld. Wat deden de Vikings in de buurt van Schotland? Waarom waren ze met zo weinig man? Waarom geeft de koning niets om zijn dochter? En wat heeft die monnik nu precies tegen de vorst? Het zijn vragen die de vertelling tamelijk levendig houden, ondanks het gebrek aan diepgang. De acteerprestaties zijn nogal wisselvallig; de rapper Ed Skrein loopt wel erg nadrukkelijk te schmieren als übergemene huurling, maar Ryan Kwanten is verrassend goed als de monnik die van aanpakken weet, ook op het slagveld.

Northmen is een Zwitserse productie met een internationale cast die grotendeels werd opgenomen in Zuid-Afrika. Het Zuid-Afrikaanse landschap lijkt niet echt op de Schotse Hooglanden, maar de beelden zien er wel indrukwekkend uit. Alle acteurs spreken Engels, ook de Duitse en Zwitserse castleden, wat leidt tot een paar potsierlijke accentjes. Maar ja, die Vikings spraken waarschijnlijk ook niet accentloos. Geen onaardig actiefilmpje.

7 6 6 5 6

- Stand by Me (avontuur / drama : 7.5)
- The Poseidon Adventure (avontuur : 7)