Secret Window

Als je nieuwsgierig bent naar deze film, lees dan niet deze recensie want het onthult het plot van de film! Anyway, het is weer zo`n film waarbij men langzamerhand doorkrijgt dat heel het verhaal niet klopt en dat het anders uit zal pakken als dat je aanvankelijk dacht. Uiteindelijk blijkt dan ook dat Johnny schizofreen is en een dubbelleven leidt. Wij hebben dit soort concepten al wel  vaker gezien, maar het blijft altijd wel onderhoudend en spannend vind ik. Zeker als je van tevoren probeert te beredeneren hoe het dan wel zit. Ik vind de film daarom ook wel de moeite waard. Verder kan genoemd worden dat de film mooi verfilmd is.

8 7 7 7 7

- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- Vertigo (thriller / misdaad : 8.5)
- Psycho (thriller / horror : 8)
- Aliens (thriller / science fiction : 8)
- Se7en (thriller / actie : 7.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie thriller eigenlijk?
012345678910

Secret Window
Secret Window
Secret Window
Secret Window
Secret Window

Secret Window

Secret Window is een van Stephen King´s kwalitatief mindere verhalen, maar blijkbaar moeten ook die (zie bijvoorbeeld Graveyard Shift en Quicksilver Highway) een verfilming krijgen. Cinematografisch en qua vertolkingen is de prent niet van een laag niveau, met de immer (op zijn minst) adequate Johnny Depp in de hoofdrol en de degelijke John Turturro die een bijrol speelt. Tevens staat er een regisseur aan het roer die met Stir of Echoes heeft bewezen een redelijke thriller te kunnen maken. In tegenstelling tot die film is Secret Window uiterst mat en ontbeert het elke mate van suspense. Dit komt vooral door het slappe verhaal dat leunt op een nog slappere, welhaast achterlijke ontknoping, die ervoor moet zorgen dat de kijker overrompeld wordt door het feit dat alles anders in elkaar steekt dan aanvankelijk verondersteld. Nota bene zwaar beneveld door wiet en alcohol zag ik deze ´surprise´ al van mijlenver aankomen, maar goed dat zou nog kunnen komen door mijn geweldige intellectuele vermogens. Iemand met Down Syndrome echter, zal ook vroeg in de film op een Corky-achtige manier uitkraaien wat er staat te gebeuren. Kom op zeg, een verwarde kerel die zijn eigen plaaggeest blijkt te zijn? Dat is niet alleen slecht verzonnen, maar ook nog eens slecht gejat. Volgens mij is het namelijk al honderden keren eerder gedaan. Het is zo´n stupide vondst dat het bijna verrassend is, omdat je denkt:  "Nee, zoiets debiels kan het toch niet zijn?" Jawel dus, een grove belediging van de kijker. Wat rest er dan nog qua spanning in deze thriller? Bar weinig. Slechts plotanalfabeten, zombies en de fans van Johhny Depp zouden misschien wat genoegdoening uit Secret Window kunnen halen. Indien je niet valt in een van die categorieën, lijkt het me verstandig de film over te slaan.

5 6 4 3 4

- Naked Lunch (thriller : 8)
- Tenebre (thriller / horror : 7.5)