Tenebre

Tenebre

Nota bene: De synopsis bevat spoilers!

Schrijver Peter Neal gaat naar Rome om er zijn nieuwste horrorboek, Tenebre, te promoten. Wanneer Neal nog maar net is aangekomen in Italië vindt er een brute moord plaats. De dader liet zich inspireren door Neal's boek. Hij neemt ook contact op met de schrijver om aan te kondigen dat er meer moorden zullen volgen. De killer voegt de daad bij het woord en slacht nog een aantal vrouwen af. Hoewel uiteraard de politie er bovenop zit, gaat ook Neal zelf op onderzoek uit. Zijn speurwerk leidt al snel naar journalist Berti die een ongezonde obsessie heeft voor de schrijver en zijn werk. Het is Neal zelf die een bijl klieft in de schedel van Berti. De zelfingenomen Neal beziet de reeks gewelddadige gebeurtenissen als een boek dat afgemaakt dient te worden en, mede getriggerd door een geweldsdaad uit een ver verleden, neemt hij het stokje over van de moordenaar, die nu dus dood is. Hoewel Neal nog wat mensen doodt en de politie te slim af is, wordt een macaber ongeluk hem alsnog fataal.

Tenebre

De film is (gelukkig) niet zo episodisch als dat mijn plotbeschrijving doet vermoeden. Bovendien is het lang speculeren bij dit moord mysterie omtrent de identiteit van de dader(s) en hun respectievelijke motieven. Zoals het een whodunit betaamt wordt je met de introductie van enkele dubieuze personages, waaronder Neal's labiele ex vrouw die hem in het geniep is gevolgd naar Rome, op het verkeerde been gezet. Het scenario, dat verscheidene lagen heeft, zit goed in elkaar en het verhaal is spannend.

Tenebre

Regisseur Dario Argento levert hier goed werk af. Belichting, camerawerk en montage zijn allemaal dik voor elkaar. De (voornamelijk) elektronische soundtrack loopt feitelijk over in het visuele: Ook knap werk. Het zorgt voor een lekker kijkervaring, waarvan ik er wel meer lust. De film is meer thriller dan horror, maar er kan toch aardig wat worden afgehuiverd bij de moordscènes die allen geweldig in beeld worden gebracht. Bovendien is er ruimte voor erotiek, zonder dat het al te vunzig wordt. Tot slot heb ik lovende woorden voor de cast waarvan de leden, zonder uitzondering, in goede doen zijn. Tenebre is zonder meer een aanrader.

7 7 9 6 7.5

- Identity (thriller / horror : 7)
- Malocchio (thriller / horror : 7)