Terminator 2: Judgment Day

Zo'n tien jaar na de gebeurtenissen in de eerste Terminator-film stuurt Skynet een nieuwe, meer geavanceerd Terminator terug in de tijd. Diens doel: het uitschakelen van John Connor voordat hij leider van het verzet kan worden. Gelukkig krijgt John hulp, omdat er ook een beschermende Terminator terug wordt gestuurd. Deze is echter van oudere makelij en heeft dus een zware klus om John te beschermen. Hulp is er echter ook van Johns moeder Sarah; zij moet echter eerst worden bevrijd uit een psychiatrisch ziekenhuis.

The Terminator uit 1984 lanceerde de carrière van Arnold Schwarzenegger. Met dit vervolg uit 1991 vestigde hij echter definitief zijn naam als topacteur van de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Niet dat hij dat kwalitatief daarna ooit nog zou evenaren, maar dat terzijde. Feit is dat James Cameron met Terminator 2 een van de iconische films van de negentiger jaren heeft gemaakt. Wat destijds overigens opviel, was dat Schwarzenegger in het vervolg opeens een good guy speelde in plaats van de slechterik. Dat zal voor zijn imago ongetwijfeld beter zijn geweest.

Terminator 2 heeft een nieuwe standaard op het gebied van special effects neergezet. Vooral de T-1000, gemaakt van vloeibaar metaal, zorgt voor de nodige staaltjes indrukwekkende effecten, die zelfs heden ten dage de toets der kritiek nog kunnen doorstaan. Deze film bevat dan ook een aantal iconische actiescènes. Ik noem bijvoorbeeld de fantastische achtervolging tussen motorfiets en vrachtwagen door het betonnen kanaal van Los Angeles of het eindgevecht tussen Terminator en T-1000 in een staalfabriek. En uiteraard bevat Terminator 2 ook een aantal historische one-liners zoals "Hasta la vista baby"!

Hoewel de stijl ten opzichte van de voorganger wat minder duister en rauw is, bevat Terminator 2 voldoende momenten die tegenwoordig een flinke filmrating zouden opleveren. Met de toevoeging van de puberale John Connor wordt echter ook duidelijk op een wat jonger publiek gericht. Mijns inziens zit daarin het enige zwakke element van deze actieprent. Edward Furlong speelt een verrekte irritant mannetje en ook Linda Hamilton vind ik weinig overtuigend. Het is dan ook opvallend te noemen dat de twee meest memorabele rollen in T2 beiden van een cyborg zijn. Quote "I'll be back" komt uiteraard ook nog een keer voorbij en dat zou zeker niet de laatste keer zijn voor de Terminator.

9 6 9 8 8.5

- Doomsday (actie / science fiction : 7.5)
- Snowpiercer (actie / science fiction : 7.5)