The Satanic Rites of Dracula

Avondrood voor Dracula zou ook een mooie titel zijn geweest. In 1973 werd het duidelijk dat de serie van Hammer Productions rond de duivelse graaf op zijn laatste benen liep. Er volgde nog één Hammerfilm rond het personage, maar dat was een coproductie met Shaw Brothers uit Hong Kong. Satanic Rites is, anders gezegd, de logische afsluiting van de serie die anderhalf decennium stand hield (1958-1973).

Net als de voorgaande aflevering, Dracula AD 72, is Satanic Rites gesitueerd in het Londen van de jaren Zeventig. Dracula is in zaken gegaan: boven een oeroude crypte heeft hij een zakentoren laten bouwen. Ook heeft hij vier vooraanstaande leden van de samenleving verleid tot het uitvoeren van satanische rituelen aan de vooravond van een gigantisch feest genaamd de Sabbath van de Ondoden. Het viertal is uit op macht, maar Dracula heeft andere plannen: hij droomt van de vernietiging van de mensheid. Alleen de kleindochter van zijn aartsvijand Van Helsing mag in leven blijven: zij zal zijn bruid worden.

Volgens sommige is dit de beste van de twee ‘hedendaagse Dracula’s’, maar ik heb mijn twijfels. Satanic Rites heeft een stevig doortimmerd scenario, maar Dracula en Van Helsing worden min of meer bijfiguren in het nogal omslachtige verhaal, en in het eerste uur heb je amper het gevoel dat je naar een Draculafilm zit te kijken. De zaak wordt gered door een goede finale (met Dracula en Van Helsing die elkaar naar het leven staan) en de aanwezigheid van een nog jonge Joanna Lumley, de actrice die later naam zou maken in de Tv-serie Absolutely Fabulous

Er zijn een paar uiterst stupide details. In de vorige film hebben we geleerd dat vampieren bang zijn voor water (als symbool van reinheid) en nu heeft Dracula plots een sprinklerinstallatie in zijn kelder laten aanleggen. Lekker gemakkelijk voor Van Helsing als hij een paar vampieretjes wil opruimen. Daar staan een paar leuke vondsten tegenover, de beste van allemaal is een scène waarin Dracula vast komt te zitten in een meidoorn. Christus droeg een doornenkroon, dus doornige stuiken zijn ook iets geworden waarvoor de bloeddorstige wezens kwetsbaar zijn. Aardig gevonden.

6.5 7 6 5 6

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)