In de Schaduw van de Overwinning

Het scenario van In de Schaduw van de Overwinning is deels gebaseerd op de zg. Weinreb-affaire. Weinreb was een Joodse man die tijdens de Tweede Wereldoorlog naar eigen zeggen honderden joden had gered, maar later werd gezien als een collaborateur en oplichter. Het op Weinreb gebaseerde personage wordt gespeeld door Edwin De Vries, die ook meeschreef aan het scenario. Omdat werd gevreesd dat een film over een vermeende oplichter niet zou aanslaan, werd een tweede verhaallijn aan het scenario  toegevoegd, gebaseerd op het leven van de verzetsheld Gerrit van der Veen. Deze Van der Veen was een kleurrijke figuur, niet alleen een waaghals maar ook een getalenteerd beeldhouwer en een verwoed rokkenjager. De rol leek geknipt voor Jeroen Krabbé.

Weinreb heet in de film David Blumberg, en Van der Veer heet Peter van Dijk. Blumberg stelt lijsten samen van Joodse burgers die bescherming zouden genieten van een hoge Duitse generaal. Op die manier probeert hij ze van deportatie te redden. Als de plaatselijke Duitse commandant een onderzoek naar Blumberg instelt en hem preventief oppakt, rijzen binnen het verzet  twijfels over de betrouwbaarheid van Blumberg: probeert hij echt Joden te redden of is hij een oplichter die onder één hoedje speelt met de Moffen? Er wordt besloten om Blumberg te liquideren, maar de persoon die de liquidatie moet uitvoeren, Peter Van Dijk, aarzelt ...

In de Schaduw van de Overwinning is bij vlagen spannend, maar het idee van de twee verhaallijnen die pas na verloop van tijd samenkomen, werkt niet al te goed. Omdat voortdurend van de ene op de andere plotlijn wordt overgesprongen, stokt het tempo en maakt de film soms een wat onsamenhangende indruk. Krabbé en De Vries zijn wel goed en er zijn mooie bijrollen voor routiniers als Tom Janssen en Rijk de Gooijer terwijl Linda Van Dyck en Marieke van der Pol charmant zijn als twee vriendinnen die tegelijkertijd liefdesrivalen zijn.

De Weinreb-affaire:

De echte Weinreb werd in 1942 door de Duitsers opgepakt maar wist te voorkomen dat hij naar een strafkamp werd gezonden. Hij werd na de oorlog veroordeeld voor collaboratie maar koningin Juliana verleende hem bij haar troonsbestijging gratie. Naar aanleiding van zijn memoires werd door de journalist Aad Nuis en de schrijfster Renate Rubinstein gepleit voor een compleet eerherstel, maar dit initiatief stuitte op verzet van onder meer de auteur W.F. Hermans die van mening was dat de memoires van Weinreb vol leugens stonden. Een onderzoekscommissie onder leiding van de historicus L. de Jong liet weinig heel van Weinrebs vermeende verzetsdaden, maar vond geen bewijs voor collaboratie.

7 6 5 6

- Zwartboek (Black Book) (oorlog / thriller : 7)
- Green Zone (oorlog / thriller : 6.5)