Manhunter

Deze verfilming van de roman Red Dragon van Thomas Harris dateert uit de tijd dat Harris en zijn hoofdfiguur, Dr. Hannibal Lecter (Hannibal the Cannibal) nog vrij onbekend waren. Omdat Michael Cimino's Year of the Dragon was uitgedraaid op een flop, werd de titel op het laatste moment veranderd in Manhunter. De film werd geen groot succes, maar geldt inmiddels voor sommigen als de beste verfilming van een roman van Harris. In 2002 werd de roman opnieuw verfilmd, toen als Red Dragon.

Dr. Lecter (zijn naam wordt hier gespeld als Lecktor) is in deze film slechts een bijfiguur, de meeste aandacht gaat uit naar FBI-agent Will Graham, de persoon die Lecter in een eerder stadium heeft opgespoord en nu is belast met de opsporing van een andere seriemoordenaar, eentje die bekend staat als de Tooth Fairy. Graham bezoekt Lecter in de gevangenis en vraagt hem om raad, hopend dat Lecter graag wil aantonen hoe slim hij is. Lecter is echter absoluut niet van plan om Graham op het spoor van de Tooth Fairy te zetten, integendeel: hij zou graag de Tooth Fairy gebruiken om wraak te nemen op de man die hem achter de tralies heeft geholpen ...

Manhunter is veel donkerder en angstaanjagender dan het latere Red Dragon, mede dankzij een bezeten vertolking van de acteur Tom Noonan als het monster Francis Dolarhyde. Noonan zonderde zich op de set af van de rest van de cast en kwam zijn tegenspelers alleen tijdens de opnames onder ogen. Door zijn reusachtige gestalte (en de zware make-up) joeg hij de andere acteurs soms letterlijk angst aan. De grote finale in het hol de leeuw - de villa van Dollarhyde - lijkt mede daardoor op een ware tocht door het dodenrijk, met Noonan als de duivel in hoogsteigen persoon.

Het script wijkt op sommige plaatsen af van de roman en de auteur Thomas Harris nam om die reden afstand van de film. Doordat de film te lang was uitgevallen, kortte de productiemaatschappij hem met zo'n twintig minuten in, wat leidde tot sommige onlogische overgangen. De director's cut herstelt enkele tekortkomingen, maar duurt vanwege die extra scènes wel erg lang.

Is Manhunter de beste film rond Dr. Lecter? Hij is spannender dan Red Dragon en stijlvoller dan The Silence of the Lambs, maar spannender wil niet altijd zeggen beter en de fraaie stijl van regisseur Michael Mann heeft ook nadelen. Mann stond ooit aan de basis van de hippe TV-serie Miami Vice, een politieserie die er uitzag als een modeshow; deze film heeft een beetje dezelfde cleane, gesofistikeerde look. Mann heeft ook de neiging om vrijwel elke scène op te rekken (hij werd ooit een eigentijdse Sergio Leone genoemd); hierdoor worden de (zeer hevige) geweldsuitbarstingen ware schrikkers, maar de techniek verleent zijn film ook een zekere loomheid.

7 7.5 8 6 7

- The Silence of the Lambs (thriller / horror : 7.5)
- The Horseman (thriller / horror : 7)