Trance

Trance, de nieuwste film van Danny Boyle, begint net als Trainspotting (nog steeds de bekendste film van deze regisseur) met een monoloog van een van de hoofdfiguren. Een medewerker van een Londense kunstveiling, vertelt over zijn vak en de veiligheidsmaatregelen die zijn getroffen om eventuele diefstallen van kunstwerken te voorkomen.

Natuurlijk is dat juist wat er op het punt staat te gebeuren: de diefstal van een beroemd schilderij, een Goya. Bij die diefstal gaat iets fout: één van de daders heeft het schilderij op een veilige plaats opgeborgen, maar door een klap op zijn hoofd, zijn de precieze details hem ontschoten. De leider van de groep stelt hypnose voor: tijdens hypnotische sessies kunnen 'verdwenen herinneringen' namelijk weer worden opgevist; de hypnotherapeute die wordt ingeschakeld blijkt echter  ...

Het is beter dat ik zo weinig mogelijk over de plot vertel. Trance is zo'n thriller die de kijker voordurend op het verkeerde been wil zetten. De verwarring wordt nog verhoogd door de vermenging van realiteit en droom en allerlei hoogstandjes met de camera. Boyle was ook verantwoordelijk voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen en weet hoe hij de kijker visueel moet inpalmen, maar gaandeweg wordt ook duidelijk dat de fraaie verpakking een tamelijk magere inhoud aan het oog onttrekt: ontdaan van alle poespas is Trance maar een doodgewoon thrillertje.

Er is ook een sterk gevoel van déjà vu: Trance lijkt op Boyle's eigen Shallow Grave (drie personen vechten om een kostbaar bezit) en het spel met realiteit, fantasie en (pseudo)wetenschap doet denken aan recente producties als Inception en Source Code. Positieve punten zijn de fraaie vormgeving en het goede spel van de drie hoofdrolspelers, met name McAvoy is erg goed. Alledrie de hoofdpersonages hebben bovendien opvallende naaktscènes en met name die van de donkere schone Rosario Dawson zal de geschiedenis ingaan.

7 7 5 5 6

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)