Sympathy for Lady Vengeance

Dit is het derde en laatste deel van de zogenaamde Trilogie van de Wraak van de Koreaanse regisseur Park Chan-wook. De trilogie is één van de kritisch best ontvangen filmreeksen van de laatste jaren. De andere delen zijn Sympathy for Mr. Vengeance en het meermaals bekroonde Old Boy.

De Koreaanse titel, Chinjeolhan geumjassi, betekent letterlijk: de Zachtmoedige Geum-ja, en dat is feitelijk waar het in Lady Vengeance om draait: 13 jaar geleden werd een jonge, bloedmooie en zachtaardige jonge vrouw opgepakt voor de moord op een klein kind. Zelfs de speurders en de rechter wilden amper geloven dat zij schuldig was, maar omdat ze de moord had bekend, zat er niets anders op dan haar te veroordelen.

We leren snel wat de reden was voor haar bekentenis: de werkelijke dader, een seriemoordenaar, dreigde haar pasgeboren dochtertje te vermoorden als ze weigerde om de moord te bekennen. In de gevangenis is echter alles veranderd: om te overleven, heeft ze leren vechten en zelfs een sadistische medegevangene (die alle andere terroriseerde) om het leven gebracht. Als ze wordt vrijgelaten wil Guem-ja eerst haar dochtertje opsporen (ze is geadopteerd door een Australisch echtpaar) en vervolgens wil ze wraak op de seriemoordenaar. Daartoe stelt ze een team samen, bestaande uit voormalige medegevangen. Maar ze heeft ook gewetensproblemen: Geum-ja is katholiek en vreest dat wraak een zonde is die haar zal worden aangerekend.Om die reden neemt ze ook een priester op in haar team.

Lady Vengeance is een schitterend gemaakte film die een bijna hypnotische sfeer ademt, maar als je hem voor de tweede keer ziet, valt hij toch een beetje tegen. De stijl van Park is nogal onrustig, hij springt heen en weer in de tijd, gebruikt voice overs, jump cuts en ondertitels om gedachten te verwoorden, je wordt er soms wat tureluurs van. Als je eenmaal vertrouwd bent met de inhoud, merk je dat die drukke stijl mede moet verbergen dat het verhaal niet zo veel voorstelt, en bovendien erg vergezocht is. De vergelijkingen die hier en daar werden getrokken met de Russische auteur Dostojevski zijn volkomen misplaatst. Visueel blijft de film echter moeiteloos overeind: Park heeft een vrijwel perfect gevoel voor framing en de plaatjes die hij schiet zijn vaak adembenemend. Ook zijn nogal bizarre gevoel voor humor is tegen meerdere kijkbeurten bestand.

Net als de twee voorgaande delen is Lady Vengeance buitengewoon gewelddadig, maar het geweld wordt dit keer minder nadrukkelijk in beeld gebracht. Wel zal de scène met een hondje bij sommige dierenliefhebbers in het verkeerde keelgat schieten. Men weze gewaarschuwd.

Noot
:

Een Amerikaanse remake is in de maak, hierin zal de hoofdrol worden gespeeld door Charleze Theron