Kingdom of Heaven (Director's Cut)

Met zo’n 45 minuten aan nieuw beeldmateriaal, is deze director’s cut een geheel andere film dan de versie die in de bioscopen werd vertoond (en op DVD werd uitgebracht). De vraag is natuurlijk of deze langere versie ook beter is. Het antwoord is: Ja en nee.

De openingscène in Frankrijk is flink uitgebreid, waardoor we meer te weten komen over de kruisvaarder  Godfrey (Liam Neeson) en diens zoon Balian (Orlando Bloom), een Frankische smid die uiteindelijk zal uitgroeien tot de ‘beschermheer van Jeruzalem’. We begrijpen nu beter wat Balian verloren heeft en waarom hij zijn vader achternareist naar het Heilige Land: net als Godfrey is Balian een gekweld man die een religieuze daad wil stellen, in de hoop op verlossing. In deze langere versie wordt Balian ook gepresenteerd als een man van vele veldslagen en uitvinder van geavanceerde oorlogswapens. Dit alles maakt het aannemelijker dat de inwoners van Jeruzalem  hem als relatieve nieuwkomer zouden vragen om de verdediging van de stad te leiden.

Ook twee andere personages worden beter uitgewerkt in deze versie: Sybilla, de zus van Koning Baldwyn (en de minnares van Balian), en Guy de Lussignan, de verraderlijke edelman en tempelier, die enkel uit is op oorlog met de moslims. Er worden echter ook wat problemen gecreëerd: de bioscoopversie was soms wat onsamenhangend, maar het tempo lag zo hoog dat er voor verveling geen plaats was. Het middendeel van deze lange versie is strooptraag en het begint daardoor op te vallen dat veel machinaties van de hoofdpersonen nogal clichématig zijn. Voorts heeft Orlando Bloom als Balian wel erg weinig te doen behalve naar water graven, gekweld rondkijken, en flirten met Sybilla.

Het is ook duidelijk dat regisseur Ridley Scott geen religieuze gevoelens heeft willen kwetsen. De meeste handelingen die men in de film ziet, zijn gebaseerd op historische gebeurtenissen. De sfeer die Scott schetst, is echter wat al te verzoenend. Vrede was altijd erg broos in het Heilige Land: als de gemeenschappen niet vochten met elkaar, lagen ze wel met zichzelf overhoop. Er waren naast ruziezoekers, zoals Guy de Lussignan, ook meer verstandige mensen, zoals Balian of zijn grote tegenspeler Saladin, maar christenen noch moslims waren uit op een duurzame vrede: dat was geheel strijdig met de Middeleeuwse mentaliteit.

Dit klinkt allemaal wat negatief, maar begrijp me niet verkeerd: Ook in de Director's Cut is Kingdom of Heaven zeker geen slechte film. Het productieontwerp is fantastisch en het glorieuze aanzien van de film doet niet onder voor het beste wat regisseurs als Kurosawa of Zhang Yimou ons ooit hebben voorgetoverd. De uiteindelijke aanval van de islamitische krijgsheer Saladin (Salaah ad-Dien = De Gelukzaligheid van het Geloof) op de stad Jeruzalem is een overweldigend en adembenemend spektakel.

9 6.5 7.5 6 7

- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)
- Operation Crossbow (oorlog / avontuur : 7.5)