Paranormal Activity 3

In deze reeks zijn reeds twee eerdere films verschenen. De recensies ervan kun je hier (deel 1) en hier (deel 2) lezen. Voor het verhaal van Paranormal Activity 3 heeft men een andere aanpak gekozen. In plaats van een nieuwe follow-up in de serie, wordt er teruggegaan in de tijd en leren we hoe de zussen Katie en Kristi voor het eerst in aanraking zijn gekomen met bovennatuurlijke entiteiten.

Nadat de zusjes met hun moeder Julie en haar nieuwe vriend Dennis een nieuw huis zijn gaan bewonen, blijkt er al snel het nodige loos. Kristi heeft een niet-bestaand vriendje die tegen haar praat en vreemde opdrachten geeft. Dennis, die amateurfilmer is, besluit het huis vol te hangen met camera's. Ze ontdekken al snel dat er iets niet pluis is, maar echte actie wordt pas ondernomen als het al veel te laat is. Het 'vriendje' van Kristi heeft besloten dat er bloed moet vloeien.

Paranormal Activity 3

Net als in de eerdere films maakt een aantal onlogische keuzes van de hoofdrolspelers de plot ongeloofwaardig. Zo gebeuren er dusdanig vreemde zaken in huis, dat ik (ook als niet-gelover) direct mijn biezen zou hebben gepakt. Maar nee, hier blijft men stug doorbikkelen tot het te laat is. Ook snap ik niet waarom er zonder enige angsten aangekeken wordt tegen de dingen die Kristi uit loopt te halen. Ten slotte verbaast het mij dat men continu met camera's rondloopt, terwijl men voor zijn leven moet rennen.

Hier staat echter een aantal leuke vindingen tegenover. Erg goed is de camera op de ventilatorconstructie, waardoor deze telkens ronddraait. Omdat er van alles en nog wat buiten beeld gebeurt en de camera daarna terugdraait zie je pas later wat er zich heeft afgespeeld. Erg cool gedaan en het houdt de spanning er goed in.

Meest verrast was ik echter door het einde van deze film. De locatie wijzigt zowaar en Paranormal Activity 3 ontpopt zich bijna tot een gebruikelijke horrorfilm. Opeens wordt het allemaal echt spannend en ga je echt op het puntje van je stoel zitten. Niet meer alleen bewegende gordijnen en klapperende deuren, maar echte schrikeffecten door zieke geesten. Een welkome aanvulling mijns inziens en ik bestempel dit dan ook als de beste in de reeks tot nu toe. Met gemak zelfs.

3 6 5 1 6

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)