Grizzly

De producer en mede-auteur van het script, Harvey Flaxman, beweerde dat hij het idee voor deze film had opgedaan tijdens een campeertocht, toen hij met zijn familie plots oog in oog stond met een beer. Het was een vriendelijke honingbeer, maar wat als het een grizzly was geweest?

Enfin, wie de film bekijkt, ziet direct dat Flaxman alles heeft afgekeken van Jaws. Niet alleen het uitgangspunt  (monsterachtig dier bedreigt vakantiegangers) is gelijk, hij heeft ook nog diverse scènes vrijwel letterlijk gekopieerd, en alleen verplaatst naar een andere omgeving. De haai is een beer geworden, het eilandje Amity een Nationaal Park, de oceanograaf is nu een woudloper (een soort Grizzly Adams) en de tegenstribbelende burgemeester een parkeigenaar die bang is voor slechte reclame, enzovoorts.

Een boswachter (Christopher George) wordt geconfronteerd met aanvallen van een beer. Aanvankelijk denkt hij dat de toeristen per ongeluk een berin met jongen te dicht hebben benaderd, maar zijn vriend (Jaeckel), een groot kenner van beren, vertelt hem dat de aanvallen het werk zijn van een grizzly, die uit het hoge noorden is afgedaald naar het park. George wil het park ontruimen, maar de autoriteiten werken tegen. Ondertussen maakt de beer steeds meer slachtoffers.

Grizzly werd opgenomen in Georgia, in het Zuiden van de VS, dus als de grizzly uit het hoge noorden kwam, moet hij een lange adem hebben gehad. De effecten ogen erg goedkoop, maar afgezien daarvan is Grizzly eigenlijk best genietbaar. George en Jaeckel maken er het beste van en het laatste halfuur is zelfs spannend te noemen. De beer die werd gebruikt, was een kodiakbeer (nauw verwant aan de grizzlybeer), en wel de grootste beer in gevangenschap van dat moment. Op de set werden de  acteurs van hem gescheiden door een (onzichtbare) elektrische draad, en er werd een eierwekker in werking gesteld als de beer te dicht bij de draad kwam. De beer was bang voor het geluid (en de mogelijke stroomstoot) en de acteurs begrepen dat ze zich in veiligheid moesten brengen (achter de trainer die steeds naast de cameraman bleef staan).

3 7 6 2 5

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)