Sergeants 3

Sergeants 3 is een remake van de klassieke avonturenfilm Gunga Din van George Stevens uit 1939. Voor de gelegenheid is de handeling verplaatst naar het Wilde Westen (Gunga Din speelt zich af in Brits-India). Het is naast Ocean’s Eleven de enige film met de volledige Rat Pack in de cast. Naast Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis jr. zijn dus ook de minder bekende leden Peter Lawford en Joey Bishop aanwezig.

Sinatra is sergeant-majoor op een buitenpost van de cavalerie. Martin is zijn rechterhand, eentje van de soort waar je meer last dan plezier van hebt: een losbol en drinkebroer. De doodserieuze Lawford staat vlak voor zijn huwelijk. En dan breekt er een Indianenopstand uit. Na een reeks avonturen moet het leger ten slotte worden gered door een voormalige slaaf, gespeeld door Sammy Davis (het personage vervangt de oorspronkelijke Gunga Din), die met een trompetsolo een eenheid waarschuwt, die in een hinderlaag dreigt te lopen.

De film telt een aantal goede scenes, met als hoogtepunt de aankomst van de eenheid van de drie sergeanten in een spookstadje. Zijn de bewoners op de vlucht geslagen? Zijn ze uitgeroeid door de opstandige indianen? In die scène is de meesterhand van de ervaren regisseur John Sturges merkbaar, maar Sinatra & Co beschouwden de films van de Rat Pack als een gezellig tussendoortje, het mocht niet te serieus worden. De humor pakt daarbij niet altijd goed uit. Zo moorden Sinatra, Martin en Lawford in een scène vrijwel een complete Indianenstam uit, en dat allemaal voor de lol. Een zekere dosis politieke incorrectheid doet een actiefilm goed, maar je kunt die zaken ook overdrijven.

Zo lang Sinatra en Martin in beeld zijn, blijft het allemaal vrij vermakelijk. Ze waren naast goede entertainers ook prima acteurs en schijnen zich hier uitstekend te vermaken. Ze hebben ook een erg grappige scène als ze een dansavond bijwonen. Sammy Davis jr. (die erg veel aandacht krijgt) is echter geen  groot acteur, en hij mag tot overmaat van ramp geen enkel liedje zingen, alleen wat blazen op de trompet. Sergeants 3 was inderdaad een tussendoortje. Een matig tussendoortje.

6 7 4 3 5

- Two Mules for Sister Sara (western / humor : 7)
- ...continuavano a chiamarlo Trinità (humor / western : 7)