Q en Q

Q en Q zijn twee vrienden, Aristides Quarles van Ispen en Wilbur Quant, die beiden een neusje hebben voor het oplossen van ingewikkelde misdaden. Aristides is een intellectueeltje, hij draagt een bril en doet aan fotografie. Wilbur is een wat vlotter type, hij heeft lange haren en zijn hobby is paardrijden. In de jaren zeventig werden rond hun avonturen twee TV-series gedraaid, die een ongelooflijk succes kenden. Deze eerste serie, is met een gemiddelde van boven de drie miljoen kijkers de meest succesvolle kinderserie uit de geschiedenis. De titelsong (gezongen door Robert Long) werd ook nog verkozen tot beste herkenningstune ooit.

Bij het ontwikkelen van de foto’s die Aristides in het bos heeft gemaakt, ontdekken de twee vrienden dat op één van de foto’s een lijk is te zien (dit element is ontleend aan de film Blow Up van Antonioni). De politie hecht geen enkel geloof aan het verhaal, en ook hun ouders willen niets van het speurwerk weten. Hulp komt er alleen van Reinier, de oudoom van Aristides (door hem ‘Opa’ genoemd) en Juultje, de grote (en sexy) zus van Wilbur.

Het succes van de serie zat hem in de slimme verteltrant en het ongedwongen acteerwerk van de beide kinderen. Als men de serie in een korte tijdspanne bekijkt, valt op dat het verhaal eigenlijk aan de magere kant is, maar de reeks werd uitgezonden in afleveringen van minder dan een half uur, en de opzet was dat in iedere aflevering een tipje van de sluier werd opgelicht. Op die manier wist men de spanning goed vast te houden, zelfs voortdurend op te drijven. Onthullingen leidden weer tot nieuwe raadsels en crisistoestanden, en bijna iedere aflevering eindigde met een cliffhanger.

Q en Q

Hoewel de reeks op kinderen was gericht, keken ook jongeren en volwassenen mee. Ik was ook een vaste kijker (Juultje was daar niet vreemd aan). De voortreffelijke acteur Bob de Lange is in zijn element als ‘Opa’ Quarles, een man op hoge leeftijd die nooit volwassen is geworden, en Ferd Hugas speelde de rol van zijn leven als de sinistere Zanek, de man met de gele ogen. Hij bezorgde talloze kinderen hartkloppingen en boze dromen.  De casting is soms wat raar: Juultje wordt gespeeld door een actrice die maar drie jaar jonger is dan de acteur die haar vader speelt.

Twee jaar later werd een tweede reeks gedraaid, die wordt hier besproken: Q en Q - Kunst en Vliegwerk

6 7 7.5 7 7

- Harper's Island (serie / thriller : 7)