Q en Q : Kunst en Vliegwerk

De tweede reeks rond het speurdersduo Q en Q,  Quarles en Quant. Het is uiteraard geen vervolg, maar een nieuw avontuur, verteld in 12 afleveringen van zo’n 25 minuten.

Twee jaar na de eerste serie, begonnen beide hoofdrolspelers volop te puberen en dat gegeven werd gebruikt om een vleugje tienerromantiek te introduceren. Bij Wilber Quant beginnen de hormonen aardig op te spelen, vooral als hij Akkie Swaan ziet, de dochter van de plaatselijke rechercheur. Ook werd wat voorzichtige erotiek binnengesmokkeld. Juultje, de grote zus van Wilbur, loopt rond in ultra-strakke truitjes met niets daaronder (behalve natuurlijk die twee dingen waar iedereen naar zit te staren).

Bij een nachtelijke inbraak in een villa wordt voor een kapitaal aan schilderijen gestolen. De politie staat voor een raadsel, maar Wilbur vangt toevallig flarden op van een telefoongesprek tussen twee daders. Achtergrondgeluiden maken duideijk dat het gesprek werd gevoerd vanuit de plaatselijke bibliotheek. Zoals gewoonlijk wil de politie de jongens niet geloven, en krijgen ze alleen hulp van Opa Quarles, maar opa valt op zijn oude dag als een blok voor de bibliothecaresse Ada, die één van de verdachten is. Het ziet er naar uit dat ze dit keer alles alleen moeten doen, maar dan is er plots Akkie Swaan, die net als de twee jongens een neusje voor speurwerk heeft …

Q en Q : Kunst en Vliegwerk

Ook de tweede reeks werd een succes, al klaagden veel kijkers dat ze de intrige niet goed konden volgen. Er zijn twee afzonderlijke verhaallijnen, en het duurt lang voordat de brokstukken op hun plaats vallen. De introductie van het derde jeugdige personage, Akkie, is echter een gouden greep. Ze wordt gespeeld door de pittige Tamar Baruch, die direct veel aandacht naar zich toetrekt. In feite vervangt ze als hoofdfiguur Bob de Lange, die nu als ‘opa’ meer in een bijrol wordt gedrongen.

Technisch is de tweede reeks beter uitgevoerd dan de eerste. Met name de nachtelijke sluippartijen zijn erg mooi in beeld gebracht en dragen veel bij tot de sfeer. De jonkies worden opnieuw bijgestaan door een keur aan ervaren acteurs, sommigen nieuw, anderen bekend uit de eerste reeks. Sacco van der Made maakt er dit keer een geweldige show van als de niet al te snuggere adjudant Mudde (Ja, ja, ja, ja, ja). De man ontpopte zich op zijn ouwe dag als een volleerd komiek.

Het is natuurlijk ook interessant om na te gaan hoe het de drie pubers is vergaan. Martin Perels overleed in 2005 op 44-jarige leeftijd aan een  hersentumor. Hij heeft na Q en Q nooit meer geacteerd. Erik van ’t Wout had een korte carrière als acteur, ook in speelfilms (bijvoorbeeld in A Bridge too Far), maar werkte later vooral als regisseur voor televisie. Tamar Baruch vestigde zich in de jaren negentig in Frankrijk, waar ze inmiddels meer bekendheid geniet dan in haar geboorteland. Ondanks enkele gastrolletjes in TV-series als Spangen en Grijpstra en De Gier is ze in Nederland haast vergeten.

7 7.5 7 6 7

- Harper's Island (serie / thriller : 7)
- Q en Q (serie / thriller : 7)